Digitalisering av tvätt- kemtvättsbranschen för ett mer hållbart och jämställt samhälle
Diarienummer | |
Koordinator | Washaway AB |
Bidrag från Vinnova | 300 000 kronor |
Projektets löptid | oktober 2017 - juni 2018 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovativa startups |
Syfte och mål
Projektet syftade till att validera gångbarheten hos en digitaliseringstjänst inom tvätt- och kemtvättsbranschen där den tilltänkta tjänsten hade som målsättning att öka tillgängligheten till tvätt- och kemtvättstjänster genom att via en mobilapplikation ("app") erbjuda leverans av tvättat gods till och från hemmet. Under projektet har en MVP (minimum viable product) i form av en app arbetats fram, som utgör själva kontaktytan med kunden och där kunden lägger sin order.
Resultat och förväntade effekter
Tjänsten har genererat ett tillfredsställande antal ordrar, vilket borgar för vidareutveckling av tjänsten och framförallt infrastrukturen bakom kundinterfacet för att kunna validera och vinna ytterligare vinster i form av positiva sidoeffekter såsom skapande av nya arbetstillfällen, men framförallt vad gäller omfattande miljövinster där bolaget som en del av projektet kunnat arbeta fram en plan och struktur som vid genomförande avsevärt kan minska vattenförbrukning och utsläpp av kemikalier och mikroplaster i avloppet jämfört med andra tjänster samt med tvätt i hemmet.
Upplägg och genomförande
Grundarteamet har uteslutande genomfört projektet med mycket lite extern input. All teknisk infrastruktur har utvecklats internt, helt utan externa konsulter, och ägs således av bolaget. Kundkretsen som använts för att validera gångbarheten i tjänsten har rekryterats genom kostnadseffektiva marknadsföringsinsatser vilka också skötts enbart med hjälp av intern kompetens.