Datadriven ehandelskonvertering
Diarienummer | |
Koordinator | LIZER GROUP AB |
Bidrag från Vinnova | 300 000 kronor |
Projektets löptid | mars 2017 - juni 2017 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovativa Startups |
Viktiga resultat som projektet gav
Lizer Group´s B2B-produkt Store Clerk hjälper ehandlare att konvertera besökare till kunder med hjälp av framåtblickande konsumentdata. Bolaget har, i enlighet med projektets syfte, utvecklat en tidig prototyp av en kontrollpanel för bolagets konverteringslösning Store Clerk. Tanken är att ehandlare på ett effektivt sätt skall kunna basera prissättnings- och marknadsföringbeslut på vår data även med tiotusentals kunder och SKUs.
Långsiktiga effekter som förväntas
Vi har fastställt att stora butiker vill ha lösningen men med kravet att lösningen måste automatgenerera uppföljningar och rekommendationer för att bli riktigt relevant. Den prototyp som vi nu tagit fram är ett mycket bra steg på vägen
Upplägg och genomförande
Projektet har bestått av tre huvuddelar: 1. Research: Diskussioner och möten har hållits med ett stort antal potentiella kunder av varierande storlek för att förstå vad som efterfrågas för att lösningen skall bli så användbar som möjligt. 2. Design/UX: Vi har tagit fram olika förslag till presentation vilka vi diskuterat med kunderna. De delar som kunde utvecklas isolerat har skickats vidare till steg tre, utveckling. 3. Utveckling och test: Vi har utvecklat en tidig variant av kontrollpanelen som testas av potentiella kunder