Augmented Reality för sportsändningar

Diarienummer 2018-02157
Koordinator Signality AB
Bidrag från Vinnova 900 000 kronor
Projektets löptid juni 2018 - maj 2019
Status Avslutat
Utlysning Innovativa startups
Ansökningsomgång Innovativa startups fas 2 – våren 2018

Syfte och mål

Målet med projektet är att bygga en lösning som följer en match i realtid och skapar AR-filter som visas runt spelare och boll när det händer intressanta händelser på planen. Vår lösning som vi tog fram under projektet följer spelet, alla spelare, och grafik kan automatiskt läggas till spelarna utan manuell handpåläggning.

Resultat och förväntade effekter

Hur vi konsumerar sport på TV har inte förändrats sedan sport började sändas pa TV. Det är fortfarande i tv-bilderna i kombination med kommentatorer som beskriver och försöker informera tittaren om vad som ar relevant i matchen. Utfallet blev att vi har tagit fram en prototyp som sträcker sig från insamling av data till som sedan transformeras till AR-filter för användaren som kan interagera med videoskärmen, t ex klicka på en spelare för att få realtidsinformation.

Upplägg och genomförande

Vidareutveckling av AI-plattformen med nya datatyper genomfördes. Utveckling av AR-lösning och användarupplevelsen genomfördes. Vi kom inte hela vägen till full implementation med en broadcaster, men teknologin användes i en coaching-app för att möjliggöra en tränare att interagera med skärmen, med AR-filter som visar hastigheter och löpmeter.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat och innehållet är inte granskat av våra redaktörer.