Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Användning av i-dolly för lokal distribution av container trailers till logistikterminaler från en torr-hamn

Diarienummer
Koordinator Volvo Technology AB - Advanced Technology & Research
Bidrag från Vinnova 7 493 444 kronor
Projektets löptid oktober 2017 - augusti 2021
Status Avslutat
Utlysning Effektiva och uppkopplade transportsystem - FFI
Slutrapport 2017-03036eng.pdf(pdf, 4559 kB) (In English)

Syfte och mål

Projektet har syftat till att utveckla en självkörande dolly (iDolly) för distribution av containers från en dry port till närliggande logistikterminaler. Projektet har visat på vilka krav och behov som behöver uppfyllas för att passa in i logistiksystemet, hur en iDOlly bör utformas tekniskt sett, inklusive specifika aspekter av automatisering. Även eventuell påverkan på infrastrukturen har studerats. Flera fordonstester och demonstrationer har genomförts, men full autonom körning på plats i industriområdet kunde inte genomföras då särskilt tillstånd krävs.

Resultat och förväntade effekter

Projektet har resulterat i värdefull kunskap om hur ett sammanlänkat logistiksystem fungerar och vilka krav som ställs. Projektet har också resulterat i konkreta konstruktionslösningar för iDolly. Vidare har ett flertal olika reglermodeller utvecklats och simuleringar genomförts för autonom manövrering av en iDolly. Kunskapen har i sin tur även använts för utveckling av en ny produkt. Projektet visar dock att varken teknik eller logistiksystem ännu är moget för full automatisering. Troligen är det bäst att ta detta i steg via elektrifierade och fjärrmanövrerade fordon.

Upplägg och genomförande

Projektet har använt flera olika angreppssätt för genomförande och analys. Teoretiska studier utgjorde en viktig grund för de reglermodeller som utvecklades. Modellering och simulering har även använts i ett bredare perspektiv för att analysera exempelvis logistikflöden. Både nedskalade fordon och fordon i fullskala har använts för tester och demonstrationer. Samverkan mellan flertalet projektpartners för att förstå hur logistiksystemet kan utvecklas, dvs empirisk data, har också spelat en central roll för modellering, datainsamling och analys.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 10 maj 2022

Diarienummer 2017-03036

Statistik för sidan