Användarupplevelse inom fordonsindustrin (AUX)

Diarienummer 2012-03664
Koordinator Volvo Personvagnar Aktiebolag - Avd 94740 PV32
Bidrag från Vinnova 9 767 550 kronor
Projektets löptid januari 2013 - maj 2018
Status Avslutat
Utlysning Elektronik, mjukvara och kommunikation - FFI
Ansökningsomgång 2012-02238-en

Syfte och mål

Målet med detta projekt har varit att förbättra den svenska bilindustrins konkurrenskraft genom att ta fram metoder och förfaranden som stöttar utveckling av bilar med användaruppleve i fokus. Projektet har givit grundläggande kunskap om hur man kan stödja en produktutveckling med användarupplevelse i fokus. Dessutom har nya innovativa forskningsmetoder utvecklats, vilka redan har redan har tillämpats framgångsrikt i andra pågående forsknings- och utvecklingsprojekt.

Resultat och förväntade effekter

Traditionellt har användbarhet och säkerhet varit huvudfokus vid framtagandet av till exempel användargränssnitt i bil, men dessa faktorer räcker idag inte på konkurrensutsatt marknad. Projektet har stöttat i Volvo Cars i omvandlingen till ett arbetssätt med fokus på användaruppleve, vilket givit en konkurrensfördel.

Upplägg och genomförande

En del av arbetet har fokuserat på hur man kan gå från en funktionsorienterad designprocess till en användarcentrad innovationsprocess och det har varit fokus på vad som behövs för att uppfattas som ett fordonsföretag som designar användargränssnitt och tjänster med användaren i fokus. Det har i projektet också varit fokus på etnografiska metoder för att utforska användarupplevelse i bilar. Dessutom har två designkoncept utvecklats.

Texten på denna sida har projektgruppen själv formulerat och innehållet är ej granskat av våra redaktörer.