A.I.S
Diarienummer | |
Koordinator | Aisecure LKP AB |
Bidrag från Vinnova | 270 000 kronor |
Projektets löptid | november 2023 - mars 2024 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovativa Startups |
Ansökningsomgång | Innovativa Impact Startups hösten 2023 |
Viktiga resultat som projektet gav
Vårt mål med projektet var att få fram insikter om hur en digital applikation kan utformas för att fungera som en brygga mellan en allergisk person och t.ex. en restaurang, för att minska utanförskap för den som inte kan äta vad som helst. Vi har uppfyllt målet och skapat en funktionell MVP utifrån den research vi har genomfört, och kan köra applikationen tillsammans med identifierade kundgrupper på båda sidor av affären.
Långsiktiga effekter som förväntas
Förväntad effekt av att ta MVP till målgrupperna är ett verifierat kundbehov både hos de som har allergier och från affärsverksamheter som ska servera dessa individer mat. Inom 1-2 månader förväntar vi oss ha tydliga kvitton och insikter efter interaktion med våra blivande kunder.
Upplägg och genomförande
Tillsammans med Knowit har vi utvecklat en första MVP i ett projekt om ca 3 månader. Vi har till vårt bolag inhämtat värdefull erfarenhet av att driva digitala projekt med produktutveckling. Denna process underlättar förståelsen för kärnfunktionerna som är mest avgörande för användarna, vilket möjliggör en mer riktad och effektiv produktutvecklingsstrategi. Det betonar vikten av användarfeedback för att iterativt förbättra produkten och visar hur viktigt det är med tvärfunktionella team som samarbetar för att lösa problem och utnyttja nya möjligheter.