VIFI - Väcka Intresset hos Framtidens Ingenjörer
Diarienummer | |
Koordinator | SWERIM AB - Avdelning Processmetallurgi |
Bidrag från Vinnova | 949 648 kronor |
Projektets löptid | maj 2018 - april 2022 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Det strategiska innovationsprogrammet Metalliska material |
Ansökningsomgång | Metalliska material: Framtidens kompetensförsörjning i metallindustrin - hösten 2017 |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektets tre huvudsakligaprojektmål är att: - Öka genomförandet av gymnasiearbeten associerade till basindustrin, från några enstaka per år till fler än 15. Uppfyllt. Totalt har minst 25 gymnasiearbeten genomförts - Öka antalet förstahandsökande till Materialdesign vid KTH samt Hållbar Process- och Kemiteknik vid LTU Detta är ett långsiktigt mål och har inte uppnåtts inom ramen för projektet. - Att minst 45% av deltagande gymnasiestudenter i projektet är kvinnor Nästan uppfyllt. Av totalt 36 elever registrerade har 16 varit kvinnor och 20 män.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektets har utvecklat ett koncept för bihandledning av gymnasiearbeten vid högskoleförberedande gymnasieprogram. Drygt 25 gymnasiearbeten har genomförts i samverkan med sju gymnasieskolor, spridda i Sverige. På grund av pandemin har en del samarbeten mellan gymnasieskola-industri blivit hindrade. Projektet har därför fått ett års förlängning (sluttid 2022). Förväntade resultat från dessa aktiviteter är: - Gynnad rekryteringsbas industri och ingenjörsutbildningar. - Underlättad kontakt mellan industri och gymnasieskolor. - Öka attraktionskraften för branschen.
Upplägg och genomförande
I projektets 4 arbetspaket har förutsättningar för intressanta och stimulerande gymnasiearbeten har utvecklats. 1: Stöd i handling av gymnasiearbeten. De olika arbetena har genomförts i samverkan med olika gymnasieskolor och företag och akademiska parter. 2: Framtagning av Learning modules. Ett antal utrustningar vid har ställts samman som gymnasieelever med handledning kan genomföra mindre studier i. 3: Referensgrupp, syfte att stötta och sprida konceptet. 4: Administration med möjlighet för studenterna att presentera resultat