Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Värmesäkerhetshantering för fordonets batterisystem

Diarienummer
Koordinator Chalmers Tekniska Högskola AB - CHALMERS TEKNISKA HÖGSKOLA AKTIEBOLAG, Göteborg
Bidrag från Vinnova 5 700 000 kronor
Projektets löptid september 2020 - augusti 2024
Status Pågående
Utlysning Bilateral utlysning med Kina
Ansökningsomgång Samarbete med Kina för forskning, utveckling och innovation inom life science, trafiksäkerhet och tillämpad IKT

Syfte och mål

Energin i fordonsbatterier utgör en enorm fara då de kan självantända med fatala konsekvenser. Med den kraftiga ökningen av antalet elfordon kan vi, utan vidare åtgärder, förvänta oss en oerhörd ökning i antalet sådana här olyckor. I det här projektet ska den absolut mest kostnadseffektiva lösningen på problemet tas fram; att helt undvika tändningen genom att använda algoritmer som kontinuerligt övervakar batteriernas beteende och sedan agerar proaktivt baserat på uppskattad risk.

Förväntade effekter och resultat

Projektet är ett samarbete mellan Volvo Cars och Chalmers i Sverige och Geely och Beijing Institute of Technology (BIT) i Kina. Projektet förväntas ge ett varaktigt samarbete med BIT, vilket är gynnsamt då BIT bl a ansvarar över den databas i vilken data från i princip varje cell i varje elfordon i Kina registreras. De utvecklade metoderna för att detektera fara för självantändning förväntas inte bara spara liv utan också oerhörda resurser då alternativa metoder kräver omfattande hårdvara.

Planerat upplägg och genomförande

Olyckor med termisk rusning i batterier är tack och lov ovanligt och när en olycka väl sker går i regel insamlad data förlorad. Tillgången på relevant data är därför kritiskt. Planen är att komma runt detta på två sätt. Det första är att med mycket hög detaljrikedom matematiskt modellera de fysiska orsakerna till självantändning för att kunna simulera fram data. Den andra är att utnyttja utvalda data från den kinesiska databasen för att både utvärdera och utveckla diagnosmetoderna.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 28 juni 2023

Diarienummer 2019-03402

Statistik för sidan