Utveckling av automatiserad support för Android-smartphones

Diarienummer 2010-02184
Koordinator TIFIC AKTIEBOLAG
Bidrag från Vinnova 320 000 kronor
Projektets löptid mars 2011 - oktober 2011
Status Genomfört

Syfte och mål

Vi uppfyllde vårt huvudmål med projektet vilket var att utöka vår mjukvaruplattform för teknisk support med stöd för Androidbaserade smartphones. Vi uppfyllde dock inte vårt mål att lämna in en PPA-ansökan i USA eftersom utvecklingsprojektet tog längre tid än beräknat och vi fick prioritera att få klart en version 1.0 framför detta. Detta kommer istället att göras i första kvartalet 2012 .

Resultat och förväntade effekter

Att kunna visa att vi ligger i framkant vad gäller forskning och utveckling har gett oss en konkurrensfördel gentemot konkurrenterna och detta har hjälpt oss att vinna fler affärer och att växa internationellt. Vi har fått ett mycket stort intresse för vår lösning, framför allt bland de USA-baserade leverantörerna av premiumsupport, medan försäljningen direkt till operatörer och telefontillverkarna går långsammare än beräknat.

Upplägg och genomförande

Vi följde vårt upplägg med en iterativ utvecklingsmodell (SCRUM) och detta var lyckat. Vi fick också in tillräckligt med feedback och önskemål från potentiella kunder. Vi har inte behövt förändra den övergripande planen som vi tog fram i början av projektet, dock underskattade vi tidsåtgången för själva utveckling med ungefär 30% vilket gjorde att release-datumet försenades med tre månader och att vi fått skjuta på att lämna in en PPA-ansökan till 2012.

Externa länkar

Tific Support Automation Platform

Texten på denna sida har projektgruppen själv formulerat och innehållet är ej granskat av våra redaktörer.