Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Utbildning i produktion av metallpulver – Framtidens arbetskraft i Sverige (UPP-FAS)

Diarienummer
Koordinator Kungliga Tekniska Högskolan - Materialvetenskap
Bidrag från Vinnova 883 278 kronor
Projektets löptid maj 2018 - april 2021
Status Avslutat
Utlysning Det strategiska innovationsprogrammet Metalliska material

Syfte och mål

Målet med projektet UPP-FAS var att samla Kungliga Tekniska högskolan och företag som framställer metallpulver för att skapa en ny kurs för att lära KTH-studenterna om hur metallpulver framställs och optimeras för olika användningsområden, särskilt 3D-skrivning. Detta skulle förbättra kunskaper hos akademiker och locka flera studenter till metallurgi genom att främja 3D-skrivning. Kursen skulle ha inkluderat både digitala och traditionella element och vara redo att användas som en livslångtlärande kurs.

Resultat och förväntade effekter

Kursen skrevs med input från alla projektpartners och alla är nöjda med innehållet. Kursen har online-resurser, föreläsningar (på campus eller digitalt) och laborationer. Kursen har givits till två kohorter av studenter - en vid Kungliga Tekniska högskolan och en vid Uppsala universitet. Den är planerad att ges till båda universiteten under kommande år, vilket kommer att maximera kunskapsökningen inom pulvermetallurgi och locka maximalt antal studenter till de materialvetenskapliga magisterprogrammen.

Upplägg och genomförande

Projektet UPP-FAS implementerades nästan helt enligt plan. Den största förändringen var att undervisningen började ett år senare än planerat, eftersom det tog nästan ett år att lägga till en kurs i magisterprogrammet på KTH. Undervisning av studenter i Uppsala (ej i den initiala projektplanen) kompenserade för detta. Covid-pandemin gjorde det svårt att upprätthålla ett nära samarbete när kursen slutfördes, men en övergång till digitala möten gjorde att utvecklingen kunde fortsätta, även om en planerad uppsättning testföreläsningar var tvungna att avbrytas.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 31 maj 2021

Diarienummer 2018-00794

Statistik för sidan