Universitetsmedel för att stärka innovationsförmågan utan lärarundantag - är de effektiva?
Diarienummer | |
Koordinator | Lunds universitet - CIRCLE |
Bidrag från Vinnova | 114 894 kronor |
Projektets löptid | december 2016 - mars 2017 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet syftar till att förstå om offentliga medel har effekt i samband med institutionella ägandeförändringar, hur rättigheter till lärares uppfinningar förändras. De tilläggsanalyser som har gjorts har inte kunnat påvisa några signifikanta skillnader från tilläggsfinansiering som gjordes för att understödja teknologiöverföring i samband med avskaffandet av det finska lärarundantaget.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet syftade till att göra tilläggsanalyser av effekterna av offentliga medel för att underlätta teknologiöverföring i samband med lärarundantagets avskaffande i Finland. Projektet har genomfört dessa analyser och uppfyllt målet.
Upplägg och genomförande
Analysen har genomförts genom regressionsanalys där tidigare analyser av effekter på universitet av avskaffandet av lärarundantaget på patentering har kompletterats med en dekomponering i universitet med hög respektive låg offentlig tilläggsfinansiering.