Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Transmissionskomponenter för elektrifierade drivlinor (TED)

Diarienummer
Koordinator RISE Research Institutes of Sweden AB
Bidrag från Vinnova 5 400 000 kronor
Projektets löptid juli 2019 - november 2023
Status Pågående
Utlysning Strategiska innovationsprogrammet för SIP LIGHTer

Syfte och mål

Det övergripande syftet är att utveckla transmissionskomponenter för elektrifierade drivlinor som ger lätta, kompakta och tysta drivlinor med låga friktionsförluster och lång livslängd för att möjliggöra längre driftstid per laddning. I projektet deltar företag som producerar drivlinor inom fordon, handhållna verktyg och transmissioner för båtar. Målet är att när lösningarna från projektet implementeras industriellt i en elektrifierad drivlina ska, jämfört med en ”traditionell” 20 % viktminskning genom bättre produktegenskaper eller innovativa lösningar nås.

Förväntade effekter och resultat

Tillverkare av e-drivlinor kommer att kunna implementera lösningar från projektet, eller delar av lösningar i pågående och framtida utveckling av drivlinor. Underleverantörerna kommer att kunna erbjuda lösningarna till sina kunder. Referensdrivlina kommer att vara en demonstratordrivlina, med valt lastfall, med transmissionskomponenter tillverkade enligt dagens förfarande; traditionellt sätthärdningsstål som atmosfärsuppkolas, härdas och kulpenas. Projektet ingår i två doktorandarbeten som kommer publiceras.

Planerat upplägg och genomförande

Inom projektet studeras: Lätt och kompakt drivlina: utnyttja kostnadseffektiva, höghållfasta stål för komponenter med hög hållfasthet Lätt och kompakt drivlina: ökad hållfasthet genom att kontrollera yttopografi vid böjutmattning Lätt och kompakt drivlina: utnyttja möjlighet till färre komponenter Effektiv drivlina: minskade friktionsförluster och ökat motstånd mot kontaktutmattning genom optimering av ytor och smörjning Tyst drivlina: låga ljudnivåer genom att studera inverkan av ytor, material och geometri på komponentnivå samt i demonstratordrivlina

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 6 april 2023

Diarienummer 2019-02630

Statistik för sidan