Transmissionskomponenter för elektrifierade drivlinor (TED)
Diarienummer | |
Koordinator | RISE Research Institutes of Sweden AB |
Bidrag från Vinnova | 5 400 000 kronor |
Projektets löptid | juli 2019 - november 2023 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Strategiska innovationsprogrammet för SIP LIGHTer |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet har varit att utveckla transmissionskomponenter för elektrifierade drivlinor som ger lätta, kompakta, tysta och effektiva drivlinor. En testrigg för att utvärdera ljud och förluster hos kugghjul, för 14000 rpm och 120 Nm, har byggts och demonstrerats. Simuleringskoncept för kuggkontakten har utvecklats. Inverkan av yttopografi, värmebehandling och stål på utmattningsegenskaper har utvärderats. En rigg för att studera mekanismen för osynkroniserade ingrepp har tagits fram och provning genomförts och analyserats.
Långsiktiga effekter som förväntas
Testriggen för kugghjul fungerar. Ljud och förluster mäts med en accelerometer i tre riktningar, mikrofon och Laser Doppler Vibrometer samt ingående effekt. Varvtal upp till 14000 rpm och moment 120 Nm kan appliceras. Droppsmörjning används och smörjmedel kan varieras. Ytterligare arbete krävs för att studera inverkan av både makro- och mikrogeometri hos kugghjul avseende ljud och vibrationer. Riggen och arbetet med stål, ytor och värmebehandling möjliggör metodik för att arbeta vidare med transmissioner till drivlinor med höga varvtal.
Upplägg och genomförande
Vi har arbetat i fyra arbetspaket där testriggarna har haft ett övergripande syfte. Både företag och FoU-parter har varit delaktiga i design av rigg då detta berör flera kompetensområden. Inverkan av yttopografi, stål och värmebehandling har provats genom utmattningsprovning i roterande-böj, kugg- respektive kontaktutmattningsriggar. Inverkan av smörjning och ytor utvärderas i en full-rulle-kontaktrigg. Ett examensarbete i denna kommer genomföras våren 2024. Kugghjul och provkomponenter tagits fram med provserier som är parallella för provning i olika riggar.