Torque Sensing for Vehicle State Estimation
Diarienummer | |
Koordinator | Volvo Personvagnar Aktiebolag - Avd 96323 Brake & Vehicle Dynamics Functions |
Bidrag från Vinnova | 3 991 000 kronor |
Projektets löptid | januari 2013 - mars 2016 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Elektronik, mjukvara och kommunikation - FFI |
Slutrapport | 2012-03658eng.pdf(pdf, 780 kB) (In English) |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet med projektet är att kunna förbättra noggranheten på estimat av bilens rörelsetillstånd och därigenom kunna bidra till en förbättrad funktionalitet inom aktiv säkerhet. Fokus i projektet har varit friktionsestimering, där en metod där man aktivt exciterar hjulmoment har studerats. Vi har visat att det är möjligt att kunna excitera hjulmoment på ett sätt som inte påverkar åkkomfort men möjliggör friktionsestimering. Vidare så har projektet visat hur man exciterar optimalt i bemärkelsen att minimera estimeringsfelet.
Långsiktiga effekter som förväntas
Genom öka kvaliteten av vägfriktionsestimatet kan man utföra autonoma bromsingrepp tidigare vis kollisionsundvikande system och därigenom minska skadenivåer. Möjliggöra självkörande bilar, där man behöver veta vägfriktionen Utnyttja möjligheter för elektrikska drivlinor och därigenom bidraga till kundnytta.
Upplägg och genomförande
-Matematisk modellering av fordon och dess komponenter -Signalbehandling av sensordata från fordon tex accelerometrar. -Design av estimatorer för fordonsparametrar. -Experiment med flera olika provbilar på handlingbanor -Simulering, Analys -Skriva artiklar, presentera resultat på konferenser