Sweden 4 Platooning
Diarienummer | |
Koordinator | Scania CV Aktiebolag - Avd REP |
Bidrag från Vinnova | 4 546 589 kronor |
Projektets löptid | januari 2017 - december 2019 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - FFI |
Slutrapport | 2016-04233svenska.pdf (pdf, 1184 kB) |
Syfte och mål
Syftet med projektet var att öka forsknings- och innovationsförmågan i Sverige genom forskning om samordnad platooning och hur funktionell säkerhet bör tillämpas på kooperativa system och att bidra till utvecklingen av standarder för platooning som kan användas för att påverka standarderna i Europa och därmed säkra vår konkurrenskraft. Projektet hade också målet att utveckla ett kommunikationsprotokoll för fordon-till-fordon (V2V), implementera och verifiera det till den grad att ett pilotprov kunde utföras på allmänna vägar.
Resultat och förväntade effekter
Projektet har i en pilotstudie visat genomförbarheten för longitudinellt reglerade fordon från Scania och Volvo i körning i gemensam konvoj/platoon. Piloten utfördes av Nordanå Transport AB under 12000 km godstransport på allmän väg E4 mellan Malmö och Jönköping. Projektet har demonstrerat platooning med både automatisk longitudinell och lateral reglering på fordon från Volvo och Scania på en testbana. V2V-protokollet som utvecklats inom projektet har överlämnats till det EU-finansierade platooningprojektet ENSEMBLE. En affärsmodellanalys för platooning utförs.
Upplägg och genomförande
Projektet har utförts av Scania CV AB, Volvo Technology Corporation, Kungliga Tekniska Högskolan (KTH), RISE / SICS, DB Schenker AB och Trafikverket. Projektet delvis finansieras av två olika program inom FFI: TrafikSäkerhet och Automatiserade Fordon, TSAF Effektiva och Uppkopplade TransportSystem, EUTS Den totala budgeten var 39 MSEK. Arbetspaket: AP1 Projektstyrning AP2 Användarfall och funktionssäkerhetsanalys AP3 On-board funktionalitet AP4 Off-board funktionalitet AP5 Pilot AP6 Demonstration AP7 Affärsmodeller för platooning AP8 Informationsspridning