StiRoLight - Friction Stir Welding with Robot for Light Weight Vehicle Design
Diarienummer | |
Koordinator | Högskolan Väst |
Bidrag från Vinnova | 6 330 000 kronor |
Projektets löptid | januari 2009 - april 2012 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Hållbar produktion - FFI |
Slutrapport | 2009-00968_publikrapport_SV.pdf (pdf, 502 kB) |
Viktiga resultat som projektet gav
Att reducera vikten i fordon är centralt för att minska trafikens negativa miljöpåverkan. Friktionsomrörningssvetsning (FSW) är en metod för sammanfogning av material som dels möjliggör kombinationer av lättviktsmaterial och dels kan skapa kontinuerliga fogar, vilket i sin tur kan reducera vikten i konstruktioner. FSW-tekniken använder idag dyrbara specialbyggda maskiner, som producerar geometriskt enkla, men tillförlitliga, svetsfogar. Införandet av robotiserad FSW möjliggör ökad flexibilitet, som också är lämplig för massproduktion av mer komplexa geometrier än idag. Detta projekt kommer att inrikta sig på några av de största hindren för införandet av FSW som en flexibel process inom fordonsproduktion. En stor del av projektet innebär att utveckla kunskap om möjligheter och begränsningar vid användandet av robotiserad FSW.
Långsiktiga effekter som förväntas
De tekniska och vetenskapliga målen är: - att introducera robotiserad FSW i svensk fordonsindustri - att utveckla processen mot mer komplexa foggeometrier - att utveckla konstruktionsmetoder för att utnyttja fördelarna med FSW-fogar - en licentiatexamen inom robotiserad FSW - en demonstrator i form av en robotiserad FSW-cell
Upplägg och genomförande
Metodiken utgår ifrån utvalda fordonskonstruktionsfall från två av projektdeltagarna, Volvo AB och Saab Automobile AB. Kunskap om nuläget inom teknikområdet tillhandahålls av ESAB AB och ABB. Högskolan Väst ansvarar för forskningsarbetet vilket utförs på Produktionstekniskt Centrum (PTC) i Trollhättan.