Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

SMILE II - Säkerhetsanalys och verifiering/validering av system baserade på maskininlärning

Diarienummer
Koordinator RISE Research Institutes of Sweden AB - RISE Viktoria, Göteborg
Bidrag från Vinnova 4 694 885 kronor
Projektets löptid oktober 2017 - september 2019
Status Avslutat
Slutrapport 2017-03066eng.pdf(pdf, 1067 kB) (In English)

Syfte och mål

Målet med SMILE II är att utveckla och implementera ett säkerhetskoncept för att hjälpa automatiserade fordons perceptionssystem till att fatta pålitliga beslut. Perceptionssystem behövs för att möjliggöra automatisering och de kommer att baseras på djupa neurala nätverk (DNNs). DNNs måste bevisas vara tillräckligt säkra för att kunna användas i verkliga trafikmiljöer. Det är därför mycket viktigt för OEMs att utforska olika metoder för att förstå nätverkens prestanda. I SMILE II har vi byggt kunskap kring metoder som kan användas för att verifiera och validera DNNs.

Resultat och förväntade effekter

Projektet har utvecklat både algoritmer, som implementerar safety-cages, samt två demonstratorer som visar projektets resultat. Kamerabilder används som input för båda demonstratorerna. En end-to-end-algoritm demonstrerades i VICTA Lab och två olika safety-cage koncept demonstrerades i Pro-SiVIC-simulatorn. Förutom utveckling av demonstratorer har resultaten presenterats för potentiella kunder och nya partners för vidareutveckling och nya affärsmöjligheter. Metoderna har även testats inom andra domäner, såsom hälso- och sjukvård.

Upplägg och genomförande

I början av projektet gjordes en undersökning av NN-baserade arkitekturer för objektdetektering. Safety-cage konceptet undersöktes och flera metoder har undersökts. Två demonstratorer har utförts framgångsrikt på en PC med Nvidia GPU, men det krävs ytterligare arbete för att implementera i en bilhårdvara. Under projektet har resultaten från SMILE II kontinuerligt använts som input till diskussioner kring att bygga piloter och produkter i autonom körning. Mer arbete behövs men på t.ex. Volvo anses denna metod vara en lovande strategi för ett problem som för närvarande är olöst.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 10 oktober 2017

Diarienummer 2017-03066

Statistik för sidan