SICTA 2.0
Diarienummer | |
Koordinator | Luleå tekniska universitet - Avdelningen för hälsovetenskap |
Bidrag från Vinnova | 7 881 557 kronor |
Projektets löptid | september 2020 - februari 2023 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Utmaningsdriven innovation – steg 2 samverkansprojekt |
Viktiga resultat som projektet gav
Vi har i samverkan skapat ett effektivt och användarvänligt digitalt paket som på kommersiell basis kan marknadsföras och spridas i och utanför Sverige. Paketet innehåller material för uppstart-, genomförande- och utvärderingsfas, inklusive spel och verktyg för insamlande av forskningsdata för aktiva transporter. Identifierade framgångsfaktorer för lyckad implementering är TRE, det behöver uppfattas som vara Tryggt för föräldrar, Roligt för barnen och Enkelt för lärare. Vi anser därmed att vi uppfyllt de mål vi angett i effektlogiken.
Långsiktiga effekter som förväntas
Med visionen att öka de aktiva skolresorna bland barn i Sverige har projektet skapat en effektiv, digital innovation som gör det enkelt för skolor att komma i gång. Vi har identifierat hinder för implementering och påverkat policys inom detta område genom att arbeta för en ny främjande rekommendation för aktiva skolresor. Oberoende studier har gjorts för att mäta innovationens effekt och mätinstrument för viktiga mediatorer har utvecklats. Vidare har en kommersialiseringsmodell och en plan för implementering inklusive globalt perspektiv utvecklats.
Upplägg och genomförande
Projektet har bedrivits genom en fortsatt involvering av behovsägarna och en fördjupad samverkan mellan samtliga aktörer. Eftersom innovationen inbegriper ett stort antal parter har vi fokuserat på ett fördjupat systemperspektiv och en plan för hur lösningen ska införas och förvaltas. Arbetet har bedrivits i fem arbetspaket: ”Projektledning”, "Identifiera möjligheter och hinder för att implementera innovationen", "Utveckla digital helhetslösning", "Utvärdering av innovationens effekt inkl kostnadseffektivitet" och "Plan för implementering inkl globalt perspektiv".