Separationsanalys för tidsbaserad flygtrafikledning
Diarienummer | |
Koordinator | AVTECH SWEDEN AB (PUBL) - AVTECH Sweden AB |
Bidrag från Vinnova | 536 000 kronor |
Projektets löptid | januari 2011 - december 2011 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet med projektet har dels varit att som tidigare beskrivits förbättra möjligheter till analys av denna typ av operation men även att höja kompetensen inom området med utökad förståelse vilket kommer ligga till grund för det framtida utvecklingsarbetet av luftrummet och ATM-systemet både konceptuellt men även som en grund för utveckling av produkter och stödfunktioner både i flygplanen för piloter samt på marken för trafikflygledare i form av DMT-(Decision Making Tools) verktyg.
Långsiktiga effekter som förväntas
Forskningsresultatet visar på en komplexitet då flertalet faktorer (både interna och externa) påverkar det fysiska separationsavståndet mellan flygplanen. Ett annat viktigt resultat visar hur man genom förändring av procedurernas utformning och med PBN (Performance Based Navigation) kan implementera konceptet med bibehållen säkerhet samt öka effektiviteten och kapaciteten. Monte-Carlo verktyget kommer fortsatt ha stor betydelse för vidare forskning inom flertalet områden såsom TBO, PBN samt Wake-Vortex .
Upplägg och genomförande
Den första delen av projektet fokuserade på framtagande av det verktyg som möjliggjort Monte-Carlo simuleringar. Inledningsvis skulle den andra delen av projektet enbart syftat till simulering och analys men istället så fortlöpte utvecklingen av Monte-Carlo verktyget parallellt med detta då utökad funktionalitet implementerades. Simulering och analys har i huvudsak genomförts av student från Flygteknik på KTH i Stockholm.