Sensorutnyttjande för analys av farkostdegradationer och pilotbeteende i framtida flygfarkoster
Diarienummer | |
Koordinator | SAAB Aktiebolag - SAAB AB |
Bidrag från Vinnova | 1 000 000 kronor |
Projektets löptid | oktober 2017 - december 2019 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
En forskningsplattform mellan ITA och LiU har etablerats där nya modell-baserade och data-drivna diagnosmetoder har utvecklats, publicerats och applicerats på luftkylningssystem, roderhydraulik, robotleder och flygmanövrar. En Roadmap för Human Factors analyser har tagits fram.
Långsiktiga effekter som förväntas
Utvecklade diagnosmetoder kan leda till en snabbare feldetektion och mer precis felisolering på flygplanssystem vilket både kan öka säkerheten och kostnaden för felsökning och underhåll.Förbättrade metoder för human factors analyser kan tydliggöra pilotbidrag.
Upplägg och genomförande
Intressanta och relevanta forskningsproblem har identifierats i samverkan mellan LiU, ITA och Saab och gemensamma publikationer har producerats och presenterats.