Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Sensorutnyttjande för analys av farkostdegradationer och pilotbeteende i framtida flygfarkoster

Diarienummer
Koordinator SAAB Aktiebolag - SAAB AB
Bidrag från Vinnova 1 000 000 kronor
Projektets löptid oktober 2017 - december 2019
Status Avslutat

Syfte och mål

En forskningsplattform mellan ITA och LiU har etablerats där nya modell-baserade och data-drivna diagnosmetoder har utvecklats, publicerats och applicerats på luftkylningssystem, roderhydraulik, robotleder och flygmanövrar. En Roadmap för Human Factors analyser har tagits fram.

Resultat och förväntade effekter

Utvecklade diagnosmetoder kan leda till en snabbare feldetektion och mer precis felisolering på flygplanssystem vilket både kan öka säkerheten och kostnaden för felsökning och underhåll.Förbättrade metoder för human factors analyser kan tydliggöra pilotbidrag.

Upplägg och genomförande

Intressanta och relevanta forskningsproblem har identifierats i samverkan mellan LiU, ITA och Saab och gemensamma publikationer har producerats och presenterats.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 27 mars 2020

Diarienummer 2017-01503

Statistik för sidan