Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Våra e-tjänster för ansökningar, projekt och bedömningar stänger torsdagen den 25 april kl 16:30 för systemuppdateringar. De beräknas öppna igen senast fredagen den 26 april kl 8:00.

Semi-Autonom körning och dess påverkan på Mod-medvetenhet och användarUpplevelse

Diarienummer
Koordinator Chalmers Tekniska Högskola AB - Institutionen för produkt- och produktionsutveckling
Bidrag från Vinnova 5 384 000 kronor
Projektets löptid oktober 2017 - juni 2022
Status Avslutat
Utlysning Elektronik, mjukvara och kommunikation - FFI
Slutrapport 2017-01946sv.pdf (pdf, 1095 kB)

Syfte och mål

Detta projekt har undersökt interaktion mellan människa och automation för körning med körstödssystem som stödjer föraren i köruppgiften genom reglering av fordon i lateral och longitudinal riktning. Syftet med projektet är att bidra till förståelsen av faktorer som påverkar förarnas mod-medvetenhet och förståelse för avancerade körstödssystem. Projektet har resulterat i ny kunskap om orsakerna till mode-förvirring och utvecklat metodik för att stödja designers och konstruktörer i utvecklingen av sådana system.

Resultat och förväntade effekter

Projektet har i enhet med ansökan levererat konceptuell modell som beskriver beskriver processen för hur perception påverkar förståelsen under samspelet mellan förare och avancerade körstödssystem. Projektet har även utvecklat ny metodik/verktygslåda för att stödja designers och funktionsutvecklare under utveckling av körstödssystem. Resultaten har genererat 13 publikationer och en lucensiatuppsats. Nu kunskap om orsaker till mode-förvirring kommer att integreras i utvecklingen av dessa system och tillhörande HMI. Ny metodik har redan implementerats på Volvo Cars.

Upplägg och genomförande

Under projektets har en omfattande litteraturstudie och tre stor empiriska studier genomförts. Två av dessa har använt sig av Wizard of Oz teknik för att simulera olika körmoder på allmän väg. Tester har genomförts både i Sverige och USA. Majoriteten av arbetet har utförts av PhD student kopplad till projektet. Olika team på Volvo har stöttat i olika faser av projektet beroende på behov. Akademisk handledning av doktorand har tillhandahållits av Chalmers. Datainsamling under studier har primärt skett genom observationer, enkäter samt intervjuer.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 6 december 2022

Diarienummer 2017-01946

Statistik för sidan