Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Våra e-tjänster för ansökningar, projekt och bedömningar stänger torsdagen den 25 april kl 16:30 för systemuppdateringar. De beräknas öppna igen senast fredagen den 26 april kl 8:00.

Säkerhetsförarens förutsättningar att ingripa - en pilotstudie med fokus på trötthet/uppmärksamhet

Diarienummer
Koordinator Statens Väg- & Transportforskningsinstitut - Statens väg- och transportforskningsinstitut, Linköping
Bidrag från Vinnova 276 000 kronor
Projektets löptid november 2019 - september 2021
Status Avslutat
Utlysning Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - FFI
Slutrapport 2019-03104sv.pdf (pdf, 1594 kB)

Syfte och mål

Syftet med denna studie är att studera säkerhetsförarens arbetsmiljö och i synnerhet möjligheter att i det automatiserade fordonet agera på ett för resenärer och omgivande trafikanter säkert sätt, med fokus på vakenhet och uppmärksamhet. Resultaten kommer vara till nytta för att säkra att säkerhetsförare får rätt förutsättningar inför arbetspass och under arbetspass, men även för att ta fram riktlinjer för hur framtida stödsystem kan utvecklas så att interaktionen mellan förare och fordon i kritiska situationer blir säker.

Resultat och förväntade effekter

Resultaten visar ingen minskad vakenhet eller uppmärksamhet under ett arbetspass. En förare visade dock tecken på sömnighet. Ett resultat som inte är förvånande då det ofta finns individuella skillnader. Förare har inte uppmärksamheten där de förväntas ha den, speciellt bakåt, men även till höger och vänster. Om det påverkar förmågan att ingripa går inte att avgöra. Oförutsägbara inbromsningar bidrar till förarnas uppmärksamhetsförskjutning. I bussen där en skärm visar vad som upptäcks, riktades förarens uppmärksamhet mot skärmen istället för mot relevanta områden.

Upplägg och genomförande

Studien genomfördes i Linköping i Mobilitetsarenan "Ride the future". Totalt deltog 8 förare. Studien var utforskande och förarna har inte manipulerats. De insamlade uppgifterna inkluderar normal drift under eftermiddagspass första och sista timme. Anova användes för att analysera sömnighet med hjälp av självrapporterad sömnighet (KSS) och blinkmått (blinklängd och långa blinkningar) samt hjärtbaserade mått (hjärtfrekvensvariabilitet). Vidare har förares ögonrörelser identifierats för att beskriva var de har sin uppmärksamhet under under körningen.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 27 december 2021

Diarienummer 2019-03104

Statistik för sidan