Prediktering av försträckning och brott för komplexa lastfall inom plåtformning
Diarienummer | |
Koordinator | Blekinge tekniska högskola |
Bidrag från Vinnova | 6 498 000 kronor |
Projektets löptid | november 2020 - januari 2024 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Hållbar produktion - FFI |
Ansökningsomgång | Hållbar produktion - FFI - juni 2020 |
Slutrapport | 2020-02986engelska.pdf(pdf, 4424 kB) (In English) |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet med PREDICT är att uppnå ökad beräkningsnoggrannhet av skada och brott genom utveckling av avancerade materialmodeller, kalibreringstekniker och effektiva FE-simuleringar, som möjliggör entydiga och tillförlitliga formbarhetsförutsägelser. Speciellt studerades prediktering av skada och brott genom simulering av fenomen som icke-linjära töjningsvägar, töjningshastighet, anisotropi och förekomst av kantsprickor. Maskininlärningsbaserad metamodell som använder FE-simuleringsdata förväntas bidra till att göra processjusteringar för att förhindra brott.
Långsiktiga effekter som förväntas
PREDICT har genererat resultat och verktyg som används för att öka tillförlitligheten av skadeprediktering i plåtformningssimulering med finita elementmodeller (FE-modell). I synnerhet har arbetet fokuserats på att noggrant modellera effekten av komplexa lastfall som icke-linjär töjningsväg (NLSP), sträck-böjning och vid kantsprickor på formbarheten av plåt som stål och aluminiumlegeringar. FE-simuleringsdriven AI-metamodell utvecklades för att prediktera formbarhet baserat på leverantörsdata för att göra processjusteringar i syfte att förebygga skada.
Upplägg och genomförande
Projektet har letts av en styrgrupp, branschpartnerna har utgjort främsta drivkraft för forskningsinriktningen. Projektsamordning gjordes genom styrgruppsmöten varannan vecka, månatliga pulsmöten och årliga workshops. Varje fokusområde i förbättringsstudien gällande simulering av brott var uppdelad i doktorand- och masterprojekt. De flesta av de experimentella materialtester och utvärderingar utfördes på RISE och FE-modellering leddes av BTH, Volvo Cars och andra industripartners. Nyhetsvärdet i fynden har utvärderats genom att skapa peer-reviewed publikationer.