Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Våra e-tjänster för ansökningar, projekt och bedömningar stänger torsdagen den 25 april kl 16:30 för systemuppdateringar. De beräknas öppna igen senast fredagen den 26 april kl 8:00.

Passagerarsäkerhetsutvärdering i framtida bilar

Diarienummer
Koordinator Volvo Personvagnar Aktiebolag - Avd 91400, Bilsäkerhetscentrum
Bidrag från Vinnova 8 605 000 kronor
Projektets löptid maj 2017 - november 2020
Status Avslutat
Utlysning Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - FFI
Slutrapport 2017-01945eng.pdf(pdf, 931 kB) (In English)

Syfte och mål

Målet är att svara på frågan hur man kan utvärdera skyddet för den heterogena populationen av passagerare i framtida bilars krocksituationer. Projektet syftar till att utveckla metoder baserat på verktygsförädling (fysiska eller numeriska humansubstitut) samt öka förståelse kring passagerarskyddsbehoven. Utmaningarna, idag och imorgon, kräver utvärderingsmetoder utöver de standardiserade krockprovmetoder som används idag.

Resultat och förväntade effekter

Resultaten, som hittills sammanfattats i 32 publikationer, bidrar till skadereduktion av bilpassagerare. Genom att studera passagerare idag, kompletterat med prediktionsstudier för framtida situationer och bilinteriörer, är resultaten riggade för att bidra en lång tid framöver. Inkludering av den heterogena populationen och implementering i de avancerade humanmodellerna är väsentliga bidrag i linje med nollvisionens ambitioner för trafiksäkerhet på vägarna.

Upplägg och genomförande

I projektet kombineras olika kompetenser, ett flertal studier i en mångfald av olika metoder och ett internationellt samarbete. Metoderna inkluderar olycksanalyser om scenarier och situationer, användarstudier om attityder, förväntningar, komfort och användning, samt fysisk och virtuell krockprovning. Dessutom inkluderar projektet utvärdering av nya vuxna krockdockor och en barn-humanmodell (PIPER), samt utveckling av vuxna morphade humanmodeller av olika storlekar och dess tillämpning för att undersöka principer av skyddssystem.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 13 oktober 2021

Diarienummer 2017-01945

Statistik för sidan