Optimering och nano-impregnering av miljömässigt hållbara processer för anodisering av aluminium
Diarienummer | |
Koordinator | Linköpings universitet - Institutionen för fysik, kemi och biologi (IFM), Linköpings universitet |
Bidrag från Vinnova | 500 000 kronor |
Projektets löptid | november 2017 - maj 2018 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Strategiska innovationsprogrammet för Produktion2030 |
Ansökningsomgång | Idé-projekt - hållbar produktion |
Syfte och mål
Helt ny typ av nano-strukturerade ytskikt utvecklas på Linköpings Universitet i samarbete med SAAB och RISE, Implementering av ceriumpartiklar visade mycket goda preliminära resultat för korrosionsbeständighet. Detta implementerades genom en kreativ kombination av kemisk preparation och speciell syntes och sammansättning av ceriumoxidpartiklar och aluminiumoxid. Pilotstudier i samarbete med RISE indikerar också att dess typer av ytor öppnar möjligheter för kontroll av is-vidhäftning. Detta genom med hydrotermisk tätning och/eller in situ-tätning.
Resultat och förväntade effekter
Framstegen i projektet påvisar möjligheten att genom denna procedur skapa miljömässigt hållbara multifunktionella skikt. Genom den nyutvecklade proceduren finns potential att minska påverkan på miljön genom användande av mer miljövänliga material men även genom minskat antal produktionssteg. Minskad isvidhäftning på flygplansstruktur reducera dessutom miljöpåverkan kraftigt då mindre is-påväxt minskar bränsleförbrukningen och därmed CO2 utsläpp.
Upplägg och genomförande
Projektet drevs av Linköpings universitet i samarbete med Saab och RISE. Metod för impregnering med ceriumoxid partiklar utvecklades av Linköpings universitet som även utförde karaktärisering samt korrosionskontroll. Saab gav information om kravbild och kunskap inom nuvarande industriella metoder samt tillhandahöll prover ytbehandlade med traditionell process som referens. RISE utförde isvidhäftningsprov och tillhandahöll information om kravbild för ytstrukturens påverkan på isvidhäftningen.