Modellering av krockbeteendet i framtida lättviktsfordon - steg 2
Diarienummer | |
Koordinator | CHALMERS TEKNISKA HÖGSKOLA AKTIEBOLAG - Industri- och materialvetenskap |
Bidrag från Vinnova | 4 494 000 kronor |
Projektets löptid | januari 2017 - september 2020 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - FFI |
Ansökningsomgång | FFI -Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - 2016-09-20 |
Slutrapport | 2016-04239eng.pdf(pdf, 1425 kB) (In English) |
Viktiga resultat som projektet gav
För att leverera en effektiv beräkningsmetodik för att analysera krocksäkerheten hos strukturella kompositkomponenter har vi inom projektet utvecklat en förbättrad materialmodell som på ett konkurrenskraftigt sätt beskriver brottsprocessen i kompositskikt. Vi har även utvecklat en adaptiv modell som avsevärt kan sänka beräkningstider. Projektet har även lett till en avsevärt ökad kompetensnivån hos medverkande parter, samt att konsortiet etablerat en ledande position i Europa.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet har levererat beräkningsverktyg som ökar chanserna till en effektiv och korrekt utvärdering av krocksäkerheten hos strukturella kompositkomponenter inom fordonsindustrin. Därmed har projektet tagit flera steg mot att möjliggöra en viktminskning av fordon genom att på sikt öka andelen kompositer i chassit. Det kvarstår fortfarande forskning, bl.a. kring interaktionen mellan delaminering och skadetillväxt i kompositskikten, men resultaten är lovande och en bra bas för vidare forskning och utveckling.
Upplägg och genomförande
För att uppnå projektets mål, delades det upp i fem arbetspaket. Det första har arbetat med att utveckla en modell som beskriver effekten av töjningshastigheter. Det andra har utvecklat och implementerat en adaptiv modell för mer effektiva beräkningar. Det tredje syftade till att utveckla industriella riktlinjer för hur kompositer skall simuleras, samt till att designa demonstratorer. I det fjärde arbetspaketet så tillverkades och testades demonstratorer, och beräkningsmetoderna utvärderades. De sista arbetspaketet syftade till att sprida projektet kunskap och resultat.