Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Modellering av krockbeteendet i framtida lättviktsfordon - steg 2

Diarienummer
Koordinator CHALMERS TEKNISKA HÖGSKOLA AKTIEBOLAG - Industri- och materialvetenskap
Bidrag från Vinnova 4 494 000 kronor
Projektets löptid januari 2017 - september 2020
Status Avslutat
Utlysning Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - FFI
Slutrapport 2016-04239eng.pdf(pdf, 1425 kB) (In English)

Syfte och mål

För att leverera en effektiv beräkningsmetodik för att analysera krocksäkerheten hos strukturella kompositkomponenter har vi inom projektet utvecklat en förbättrad materialmodell som på ett konkurrenskraftigt sätt beskriver brottsprocessen i kompositskikt. Vi har även utvecklat en adaptiv modell som avsevärt kan sänka beräkningstider. Projektet har även lett till en avsevärt ökad kompetensnivån hos medverkande parter, samt att konsortiet etablerat en ledande position i Europa.

Resultat och förväntade effekter

Projektet har levererat beräkningsverktyg som ökar chanserna till en effektiv och korrekt utvärdering av krocksäkerheten hos strukturella kompositkomponenter inom fordonsindustrin. Därmed har projektet tagit flera steg mot att möjliggöra en viktminskning av fordon genom att på sikt öka andelen kompositer i chassit. Det kvarstår fortfarande forskning, bl.a. kring interaktionen mellan delaminering och skadetillväxt i kompositskikten, men resultaten är lovande och en bra bas för vidare forskning och utveckling.

Upplägg och genomförande

För att uppnå projektets mål, delades det upp i fem arbetspaket. Det första har arbetat med att utveckla en modell som beskriver effekten av töjningshastigheter. Det andra har utvecklat och implementerat en adaptiv modell för mer effektiva beräkningar. Det tredje syftade till att utveckla industriella riktlinjer för hur kompositer skall simuleras, samt till att designa demonstratorer. I det fjärde arbetspaketet så tillverkades och testades demonstratorer, och beräkningsmetoderna utvärderades. De sista arbetspaketet syftade till att sprida projektet kunskap och resultat.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 10 november 2020

Diarienummer 2016-04239

Statistik för sidan