Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Våra e-tjänster för ansökningar, projekt och bedömningar stänger torsdagen den 25 april kl 16:30 för systemuppdateringar. De beräknas öppna igen senast fredagen den 26 april kl 8:00.

Metoder relevansbedömningar av utbildningar

Diarienummer
Koordinator Kungliga Tekniska Högskolan - KTH Näringslivssamverkan
Bidrag från Vinnova 4 995 726 kronor
Projektets löptid oktober 2017 - december 2020
Status Avslutat

Syfte och mål

MERUT ger ökad förståelse för hur lärosätena kan använda samverkan och relevansvärdering som verktyg i vidareutveckling och dimensionering av utbildningar. Projektets resultat ger stöd till lärosätena i att utveckla, pröva och införa nya arbetsformer för att utveckla utbildningarnas relevans. Projektet kan därmed bli vägledande för relevansperspektivet i lärosätenas kvalitetssäkringssystem kring utbildning och kommer ge en stabilare bas för bedömning av detta perspektiv.

Resultat och förväntade effekter

Metoder för relevansbedömning har samlats, utvecklats och sammanställts i slutrapport samt verktygslåda på webb. Resultaten har spridits i konferenser, workshops och projektets egen slutkonferens. Resultaten kommer att bidra till fortsatt diskussion inom och mellan lärosäten samt mellan lärosäten och intressenter i det omgivande samhället för att uppnå ökad systematik avseende relevansbedömningar i samband med utbildningsutveckling.

Upplägg och genomförande

MERUT var upplagt i sju ”arbetspaket”, där vart och ett bidragit till gemensamt syfte och mål. Projektet hade följande arbetspaket: Projektledning, Definition av relevans i utbildningar, Internationell utblick och jämförelse, Inventering och analys av metoder, Dialog med externa aktörer, Rekommendationer för kvalitetssäkringssystem, Lärande, erfarenhetsutbyte och spridning av resultat

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 19 februari 2021

Diarienummer 2017-03536

Statistik för sidan