Metoder relevansbedömningar av utbildningar
Diarienummer | |
Koordinator | Kungliga Tekniska Högskolan - KTH Näringslivssamverkan |
Bidrag från Vinnova | 4 995 726 kronor |
Projektets löptid | oktober 2017 - december 2020 |
Status | Avslutat |
Syfte och mål
MERUT ger ökad förståelse för hur lärosätena kan använda samverkan och relevansvärdering som verktyg i vidareutveckling och dimensionering av utbildningar. Projektets resultat ger stöd till lärosätena i att utveckla, pröva och införa nya arbetsformer för att utveckla utbildningarnas relevans. Projektet kan därmed bli vägledande för relevansperspektivet i lärosätenas kvalitetssäkringssystem kring utbildning och kommer ge en stabilare bas för bedömning av detta perspektiv.
Resultat och förväntade effekter
Metoder för relevansbedömning har samlats, utvecklats och sammanställts i slutrapport samt verktygslåda på webb. Resultaten har spridits i konferenser, workshops och projektets egen slutkonferens. Resultaten kommer att bidra till fortsatt diskussion inom och mellan lärosäten samt mellan lärosäten och intressenter i det omgivande samhället för att uppnå ökad systematik avseende relevansbedömningar i samband med utbildningsutveckling.
Upplägg och genomförande
MERUT var upplagt i sju ”arbetspaket”, där vart och ett bidragit till gemensamt syfte och mål. Projektet hade följande arbetspaket: Projektledning, Definition av relevans i utbildningar, Internationell utblick och jämförelse, Inventering och analys av metoder, Dialog med externa aktörer, Rekommendationer för kvalitetssäkringssystem, Lärande, erfarenhetsutbyte och spridning av resultat