Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Metallparadoxen och Science centers 3.0

Diarienummer
Koordinator RISE Research Institutes of Sweden AB - RISE AB - Digitala System
Bidrag från Vinnova 220 123 kronor
Projektets löptid november 2024 - juni 2025
Status Pågående

Syfte och mål

Genomföra en anpassad utbildning inom Design Thinking och inkludering kopplat till gruvindustrin som ska öka förståelsen för Metallparadoxens komplexitet

Förväntade effekter och resultat

Genom att utbilda anställda inom Science centers breddar vi förståelsen och intresset för gruvnäringen och skapar möjligheter för att dessa genom deras plattformar kan kurera pedagogiska utbildningsmiljöer i deras utställningar om gruvnäringen och dess utmaningar och potential.

Planerat upplägg och genomförande

Utbildningen har delats in i 4 faser som också bygger på designmodellen “Double diamond” där man jobbar utforskande både med behovet och med lösningen: (1) ett två-dagars utbildning med en introduktion där deltagarna lär känna varandra och blir bekantade med SMI, gruvbranschen, teorin och metodiken (2) en behovsfas där man utforskar problemställningen (3) en lösningsfas där man genererar och konkretiserar idéer (4) och en avslutningsfas som bjuder in till reflektion och fortsatta aktiviteter.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 19 november 2024

Diarienummer 2024-03978