Meritvärde av samverkansskicklighet
Diarienummer | |
Koordinator | Högskolan i Borås |
Bidrag från Vinnova | 7 309 371 kronor |
Projektets löptid | december 2017 - november 2020 |
Status | Avslutat |
Syfte och mål
Projektet MerSam Meritvärde av Samverkansskicklighet har genomförts i syfte att bidra till ökad kunskap om samverkansmeritering samt stimulera och stödja svenska lärosäten att använda samverkansmeriter på ett mer strukturerat och harmoniserat sätt. MerSam har studerat och prövat hur samverkansmeriter används, beskrivs och bedöms vid lärosäten med målsättningen att resultaten ska komma praktiken till godo. Projektets samlade kunskap har omsatts till verktyg, möjliga arbetssätt samt rekommendationer för att stödja utvecklingen av samverkansmeritering vid lärosäten.
Resultat och förväntade effekter
Projektet har lett till erfarenhetsutbyte, fördjupad kunskap om samverkansmeritering, nya verktyg och arbetssätt samt rekommendationer. Projektet har tagit fram utbildningsmaterial om integrering av samverkansmeriter, vägledning om att dokumentera och beskriva samverkansmeriter, rapport om centrala begrepp samt slutrapport. MerSam-projektet har utvecklat kunskap, erfarenheter samt praktiska verktyg som kan tillämpas utifrån respektive lärosätes inriktning, ambition och målsättning med samverkansmeritering.
Upplägg och genomförande
Projektet har genom ett dialogbaserat och praxisnära arbetsätt studerat och prövat hur samverkansmeriter används, beskrivs och bedöms vid lärsoäten. Mer än 200 personer har involverats i olika projektaktiviteter vid lärosäten: pilotarbeten om samverkansmeriter; kartläggning av begrepp i styrdokument; analys av rekryterings- och befordringsärenden samt dialoger och enkäter om samverkan och samverkansskicklighet. Fem projektworkshoppar och en slutkonferens har genomförts. Projektet har haft möten med sektorsnätverk, sektorsintressenter och andra k3-projekt.