Lärarfortbildning i socioekonomiskt utsatta områden
Diarienummer | |
Koordinator | STIFTELSEN BERÄTTARMINISTERIET |
Bidrag från Vinnova | 1 000 000 kronor |
Projektets löptid | mars 2020 - december 2020 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Berättarministeriets mål med projektet var att erbjuda kompetensutveckling till lärare på skolor i områden med högt socioekonomiskt index, baserat på lärarnas specifika behov. Projektet ämnade ge deltagande lärare både teoretiska och praktiska verktyg att använda i sin språkutvecklande undervisning. Totalt deltog 114 lärare från 7 olika skolor vilket gav lärarna möjlighet att dra nytta av ett kollegialt utbyte och en kunskapsspridning som inte fanns innan. Som en del av utbildningen fick lärarna även testa på detta i praktiken då de ihop med sina elever fick jobba med Berättarministeriets pedagogiska skolprogram
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet resulterade i en terminslång fortbildning med 114 deltagande lärare. De fick ta del av olika teorier kring språkutvecklande arbetssätt och fick sedan möjlighet till att dela erfarenheter, tips och reflektioner med varandra. BM sammanställde alla reflektioner i rapporten "Vi sitter alla inne på stöttningsstrategier. Vi behöver dela med oss" . Konkret ledde detta till att lärarna fick ta del av både användbara teorier och erfarenhet från kollegor med liknande förutsättningar. Det öppnade även upp möjligheten till fortsatt samarbete
Upplägg och genomförande
Lärarfortbildningen har löpt under höstterminen 2020. I augusti genomfördes fas 1 med uppstart i form av en fortbildningsdag med teorier om flerspråkighet och språkutvecklande arbetssätt. I fas 2 gjordes en kartläggning av elevernas förförståelse utifrån respektive skolprogram. Kartläggningen följdes av fas 3, ett kollegialt samtal om stöttningsstrategier. Lärarfortbildningen avslutades i fas 4 med ett utvärderande samtal med en representant från varje skola. Fortbildningen har genomförts enligt plan. Covid-19 gjorde dock att vissa delar fick digitaliseras.