Kompakta kraftmoduler för fordonsapplikationer
Diarienummer | |
Koordinator | KUNGLIGA TEKNISKA HÖGSKOLAN - KTH Avdelningen för elektrisk energiomvandling |
Bidrag från Vinnova | 298 164 kronor |
Projektets löptid | augusti 2015 - februari 2017 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Strategiska innovationsprogrammet Smartare elektroniksystem |
Viktiga resultat som projektet gav
Det övergripande syftet med projektet är att underlätta i beslutsprocessen kring ett, för svensk fordonsindustri (både personfordon och tunga fordon), relevant teknikval. Inom ramen för projektet har detta resulterat i en design och tillverkning av kompakta prototyper av ett modulärt omriktarkoncept avsedda för drift av elektriska maskiner för fordonsdrifter. Prototyperna har färdigställts och utvärderas för närvande i laboratoriemiljö.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet har varit lyckosamt och de prototyper som var planerade har tagits fram och utvärderas för närvarande vid KTH. Avsikten är att tekniken skall demonstreras för representanter för svensk fordonsindustri (företagsmedlemmar i Swedish Electromobility Center) vid konferensen "Roads to the Future" som går av stapeln i juni 2017.
Upplägg och genomförande
Designarbetet inleddes vid KTH och en specifikation levererades till Eskilstuna Elektronikpartner AB (EEPAB). Den slutgiltiga designen togs sedan fram vid EEPAB där även tillverkningen av prototyperna skedde. Prototyperna har sedan levererats till KTH för driftsättning och vidare undersökningar.