Kollaborativ digital avvikelserapportering
Diarienummer | |
Koordinator | VIKTORIA SWEDISH ICT AB |
Bidrag från Vinnova | 500 000 kronor |
Projektets löptid | maj 2013 - januari 2014 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Utmaningsdriven innovation – steg 1 initiering |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet har uppfyllt de förväntade målen att undersöka möjligheterna för kollaborativ digital avvikelserapportering med avseende på arkitektur, standards, incitament och affärsmodell. Stor vikt har lagts vid att inte bara fokusera på det omedelbara närområdet, utan också inkludera tjänster av likartat slag inom andra domäner. Nya parter har kontaktats och en dialog förs för fortsatt samarbete.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet har levererat en rapport som addresserar de mål som togs upp. Då projektet från början syftar till att utreda förutsättningarna för digital kollaborativ avvikelserapportering förväntas inga direkta effekter i termer av tjänsteutveckling. Men fler potentiella partners har kontaktats och det finns en förhoppningar om att kunna gå vidare för att genomföra skarpa försök.
Upplägg och genomförande
Projektet har genomförts i samverkan med alla parter i grupp eller enskilt tillsammans med koordinatorn. Som planerat har möten också hållits med andra parter såsom Utvald vägrapportör, ett initiativ inom Trafikverkets regi, Fixa min gata, ett samverkansprojekt i SKLs regi, och flera andra aktörer. Därutöver har en studie av befintliga tjänster inom transportområdet och applicerbara ramverk inom ramen för crowdsourcing gjorts. Med ledning av detta har ett antal scenarier för genomförande presenterats.