KIDS, Kommunal Innovation för Digital Skola, 2015-16
Diarienummer | |
Koordinator | STIFTELSEN DATORN I UTBILDNINGEN, DIU |
Bidrag från Vinnova | 150 000 kronor |
Projektets löptid | december 2015 - september 2016 |
Status | Avslutat |
Syfte och mål
KIDS är ett initiativ för att accelerera innovation och digitalisering i utvecklingen av svensk skola. Främst avser det utmärkelsen Guldtrappan, årligen utdelad till skolhuvudmän som arbetar långsiktigt och strategiskt med ett framgångsrikt digitalt lärande i skolan. Den utdelas av Stiftelsen DIU, SKL, Skolverk och partners. Erfarenheter delas på Framtidens lärande m fl scener, liksom video och artiklar. VINNOVAs bidrag syftar till att stödja Guldtrappan tillsammans med två delprojekt, med studier kring 1) digitala prov och 2) digitala läromedel, allt inom ramen för KIDS.
Resultat och förväntade effekter
Guldtrappan 2016 har utdelats till sex skolhuvudmän för deras arbete med digital skolutveckling. Den beprövade erfarenheten växer, men ökad kunskapsdelning behövs. Delprojektet om digitala lärresurser har debatterat behovet av kvalitativa digitala lärresurser för skolans likvärdighet. Studien visar ett ökat utbud. Lärare vill ha tillgång till och kunskap om kvalitativa digitala lärresurser. Delprojektet om digitalisering av prov och bedömningsarbete har belyst erfarenheter i övriga nordiska länder, möjligheter, risker. Insikten ökar om behovet av försöksverksamhet.
Upplägg och genomförande
Guldtrappan delade ut en utmärkelse 2015, sex 2016 och ökar. Hela projektet har engagerat praktiker och myndigheter, professionsorganisationer, forskare och leverantörer liksom representanter för riksdagens utbildningsutskott. Erfarenheter har debatterats och spritts med seminarier och konferenser, med videos, broschyr och debattinlägg på nätet. Accelererad verksamhet med delad erfarenhet, kunskapsbildning och utveckling behövs framöver. En professionsanknuten FoU-verksamhet, erfarenhet och kunskapsbildning behöver formas, med akademin som en engagerad kraft.