Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Intelligent, högprestanda färdbromsmodul för tunga fordon

Diarienummer
Koordinator Haldex Aktiebolag
Bidrag från Vinnova 8 133 000 kronor
Projektets löptid augusti 2016 - januari 2020
Status Avslutat
Utlysning Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - FFI
Slutrapport 2016-02538engelska.pdf(pdf, 717 kB) (In English)

Syfte och mål

Potential att förbättra broms- och fordonsdynamik prestanda med hjälp av ny teknologi för styrning och reglering av tryckluftsbromsar på tunga fordon. Samtidigt med målsättningen att bättre och lättare kunna integrera denna typ av teknologi tillsammans med avancerade funktioner för att tillgodose framtida systemkrav på självkörande fordon.

Resultat och förväntade effekter

Baserat på ett teknologikoncept har dels hårdvara vidareutvecklats för själva ventilfunktionen men även elektronik och mjukvara för att tillgodose en förbättrad reglering av hjulbromsarna samt även ökad och mer flexible kommunikation gentemot det övergripande fordonssystemet. Resultatet är väsetnligt korttare bromssträckor samt stöd och komplement till övriga säkerhetskritiska system (styrning) vid självkörande tunga fordon.

Upplägg och genomförande

Ett antal arbetspaket har bildat stommen i projektet. 1. Utveckling av ventilkoncept. 2. Förbättrad mjukvaruregelring med hjälp av nya simulationsmodeller. 3. Två separata testplattformar av demofordon för test och validering av utvecklingsarbetet. 4. Förberedelse av industrialisering av projektet. 5. Doktorandarbete

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 23 juni 2020

Diarienummer 2016-02538

Statistik för sidan