Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Våra e-tjänster för ansökningar, projekt och bedömningar stänger torsdagen den 25 april kl 16:30 för systemuppdateringar. De beräknas öppna igen senast fredagen den 26 april kl 8:00.

Innovativa logistikkoncept för ökad inlands- och kustsjöfart (InLog)

Diarienummer
Koordinator SSPA Sweden AB
Bidrag från Vinnova 3 680 592 kronor
Projektets löptid november 2017 - juni 2021
Status Avslutat

Syfte och mål

Projektets syfte var att utveckla innovativa logistikkoncept för ökad inlands- och kustsjöfart. Trots att det funnits två entreprenörer med starka drivkrafter och tydliga ambitioner att starta upp inlandssjöfart, så visade det sig att förutsättningarna inte var de rätta för att faktiskt komma i gång. Det är tydligt att nya logistikupplägg behöver stöd i det mycket svåra inledningsskedet och nyckelaktörer har viktiga roller i att medverka till att realisera inlandssjöfart, både myndigheter och industrin.

Resultat och förväntade effekter

Projektets mål var att bidra till en överflytt av gods till inlands- och kustsjöfart och därigenom minska a) miljöbelastningen från transporterna, och b) belastningen på vägar och järnvägsnätet. De fallstudier som studeras inom ramen för projektet involverar flertalet aktörer och de aktiviteter som genomförts under perioden bidrar till en ökad dialog om möjliga affärsupplägg och vad som krävs av nyckelaktörer för att nya logistikupplägg ska kunna realiseras.

Upplägg och genomförande

Arbetet har inkluderat 12 studier inom affärsmodeller, regelverk och incitament, fartygskoncept och godsflödeskaraktäristik. Forskarna har följt två entreprenörers arbete att starta upp inlandssjöfart i Sverige, med fokus på containertransporter mellan Göteborg och specifika inlandshamnar i Göta Älv och Vänern. Nyckelaktörer har involverats i en referensgrupp. Tre logistikalternativ på Göta Älv och Vänern jämfördes i en MAMCA (Multi-Actor-Multi-Criteria-Analysis) där olika aktörsperspektiv lyftes fram. Ett elektrifierat fartygskoncept har även tagits fram.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 1 februari 2022

Diarienummer 2017-03317

Statistik för sidan