Innovationstävling med Husqvarna
Diarienummer | |
Koordinator | Crowding AB - Crowding AB, Stockholm |
Bidrag från Vinnova | 50 000 kronor |
Projektets löptid | juni 2013 - augusti 2013 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Crowding satte ett tydligt mål för projektet, att definiera behovsägaren Husqvarnas innovationsbehov och därtill förfina tävlingskonceptet. Dessa mål är uppfyllda genom en intensiv dialog och möten med Husqvarna och dess ansvariga. Syftet att delvis i steg 1 av utlysningen inspirera övriga externa aktörer till ett ökat användande av innovationstävlingar, som ett verktyg för att höja innovationskraften internt, har uppnåtts avseende att vi sedan ansökan tecknat avtal med ytterligare 2 stycken externa behovsägare för genomförande av fler innovationstävlingar.
Långsiktiga effekter som förväntas
Resultat med projektet som omfattas av utlysningen innovationstävlingar, steg 1 kan sammanfattningsvis beskrivas som tillfredsställande. Då Crowding tillsammans med behovsägaren Husqvarna har lyckats att formulera och testa innovationsutmaningen i fråga. Förväntade effekter på projektet även avseende vad som omfattas i steg 2 av utlysningen är att genom innovationstävlingsformatet och användandet av externa resurser bidra till nyttiggörandet av nya innovationer hos behovsägaren. Faster to market is the concept!
Upplägg och genomförande
Uppläget med noggranna förberedelse före dialogen med behovsägaren var till fördel ur effektivitetssynvinkel. Tillika att vi orienterat oss och sonderat terrängen avseende alternativa twister på behovsägarens innovationsutmaning har bidragit positivt i projektet.