Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Innovation i handeln: ledning, organisering och styrning för långsiktig konkurrenskraft

Diarienummer
Koordinator Lunds universitet - Innovationsteknik
Bidrag från Vinnova 2 000 000 kronor
Projektets löptid oktober 2019 - februari 2022
Status Avslutat
Utlysning Innovationsledning och organisering – forskning för ökad innovationsförmåga
Ansökningsomgång Innovationsledning och organisering - forskning för ökad innovationsförmåga, 2019

Viktiga resultat som projektet gav

Projektet syfte och mål har varit att bidra till att öka handels innovativa förmåga och bidra till den etablerade kunskapen inom innovationsledning med särskilt fokus på: hur man organiserar för mer radikal innovation (struktur), hur verksamhetsstyrning kan främja arbetet (nyckeltal) och vilket organisatoriskt klimat (kultur) som skapar förutsättningar. Projektet har därmed kunnat bidra till att utveckla ett för handeln anpassat sätt att leda och styra mot mer radikal innovation och till fördjupad kunskap inom dessa tre centrala områden inom innovationsledning.

Långsiktiga effekter som förväntas

Resultatet ger en fördjupad förståelse för de strukturella, verksamhetsstyrande och kulturella parametrar som krävs för att möjliggöra mer radikal innovation inom etablerade verksamheter. För handeln förordas en samtidig och separerad organisering; styrning genom ffa icke-finansiella nyckeltal på projekt- och organisationsnivå; och en kultur som främjar frihet och risktagande. Utfallet har sammanfattats i tre vetenskapliga artiklar och en populärvetenskaplig skrift som förväntas bidra till kunskapen inom innovationsledning och ökad innovationsförmåga inom handeln.

Upplägg och genomförande

Projektet har haft en kvalitativ forskningsansats och genomförts av forskare vid Lunds Universitet (LTH och Ekonomihögskolan) och KTH, 2019 2022, i samarbete med tre etablerade aktörer inom den svenska detalj- och dagligvaruhandeln. Projektet har varit uppdelat olika steg och varvat empiri (intervjuer och observationer), teori och analys med stöd av innovationsledning, verksamhetsstyrning och handelsspecifik forskning. Under projektets gång har återkopplingsövningar med deltagande företag varit centrala för att skapa möjlighet för lärande, utveckling och resultat.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 23 april 2022

Diarienummer 2019-03040