Individinriktad samhällsservice - Inland (ISSI)

Diarienummer 2008-02681
Koordinator Örnsköldsviks kommun
Bidrag från Vinnova 3 850 000 kronor
Projektets löptid oktober 2008 - mars 2012
Status Genomfört

Syfte och mål

Individinriktad samhällsservice - Inland (ISSI)Projektet är inriktat mot e-tjänsteutveckling i samspel mellan medborgare, förvaltningar och företag. Särskilt fokuseras på ökad livskvalitet och regional attraktivitet i glesbygdsdominerade områden. Projektet ska underlätta för individer och företag att hitta uppdaterad och samordnad information, förenkla interaktionen med myndigheter, effektivisera samverkan mellan förvaltningar samt ge information och stöd för att fullt ut nyttja befintliga och nya samhällstjänster. I projektet ska prövas en omvänd tjänstelogik där medborgaren/företaget har en egen plats en elektronisk brevlåda/betjänt/lots, dit myndigheter, företag och organisationer får vända sig när de vill medborgarna något. Den lösning för studenter som tagits fram i det s.k. e-Me systemet ska vidareutvecklas med ett särskilt fokus på glesbygdens förutsättningar och behov.

Resultat och förväntade effekter

- Förbättrade möjlighet för medborgarna att ta del av individrelevanta tjänster och information från offentlig förvaltning underlättar boende och arbete i glesbygd. - ökad effektivitet i den offentliga förvaltningens tjänster mot medborgarna. - Utveckling av ett användardrivet samspel mellan medborgare, akademi, offentlig förvaltning och näringsliv, som kan tillämpas även i andra sammanhang. - Medverkande företag kan anpassa och sälja det tjänsteutbud som utvecklas i projektet på en nationell och internationell marknad.

Upplägg och genomförande

Projektet indelas i tre faser som bygger på varandra: Fas 1 Behovsinventering, idé- och konceptutveckling Fas 2- Användardriven tjänsteutveckling Fas 3 Implementering och dokumentation

Texten på denna sida har projektgruppen själv formulerat och innehållet är ej granskat av våra redaktörer.