Implementering och validering av brottmodeller för multifasmaterial - OPTUS III

Diarienummer 2015-03708
Koordinator Luleå tekniska universitet - Institutionen för teknikvetenskap och matematik
Bidrag från Vinnova 3 383 739 kronor
Projektets löptid oktober 2015 - september 2018
Status Pågående
Utlysning Hållbar produktion - FFI
Ansökningsomgång Hållbar produktion inom transportindustrin

Syfte och mål

Målet var att validera nya modeller för brott i komponenter baserade på stål med skräddarsydda materialegenskaper. Brottmodellen OPTUS, som utvecklades i detta och tidigare projekt, har visat sig ge mycket bra resultat jämfört med dagens industriellt använda modeller. I projektet togs en testkomponent fram och provning utfördes i laboratoriemiljö. Modellen har utvecklats och implementerats för multifasmaterial och gjorts tillgänglig för fordonsindustrin. Projektet bedrevs i samarbete mellan Luleå tekniska universitet, Gestamp Hardtech, Dynamore Nordic, Scania och Volvo Cars.

Resultat och förväntade effekter

Projektet har bidragit till FFI-programmets mål inom områdena "Nya produkter med hög livscykeleffektivitet" samt "Ledtid". Det största bidraget till måluppfyllelsen kommer ifrån användning av tillverkningssimuleringar vid produktutveckling. Noggranna modeller och experimentella metoder för kalibrering och validering möjliggör effektiv utformning och optimering av fordonsstrukturer med avseende på säkerhet, vikt och miljöpåverkan. Projektet har visat att noggrann simulering ger utrymme för ytterligare produktoptimering.

Upplägg och genomförande

Projektet omfattade validering och utvärdering av brottmodeller och brottkriterier. Här ingår (utfört enligt plan): - Validera tidigare utvecklade brottmodeller på komponentnivå och jämföra resultaten med metoder som idag används inom industrin. - Implementera modeller i en kommersiell kod för validering med analyser av presshärdade ultrahöghållfasta komponenter i produktion. - Utveckla en industriell strategi för användning av brottmodeller för komponenter i stålmaterial med kontinuerligt varierande skräddarsydda materialegenskaper.

Externa länkar

Projektbeskrivning. Hållfasthetslära/LTU hemsida.

Texten på denna sida har projektgruppen själv formulerat och innehållet är ej granskat av våra redaktörer.