Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Våra e-tjänster för ansökningar, projekt och bedömningar stänger torsdagen den 25 april kl 16:30 för systemuppdateringar. De beräknas öppna igen senast fredagen den 26 april kl 8:00.

Framhjulsinducerad självnedsmutsning

Diarienummer
Koordinator Volvo Personvagnar AB - 913 00 Environment and Fluid dynamic center
Bidrag från Vinnova 4 176 112 kronor
Projektets löptid januari 2020 - mars 2023
Status Avslutat
Utlysning Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - FFI

Syfte och mål

Projektets syfte och mål var att, genom mätningar och beräkningar, förstå hur vatten släpper från framhjulen på ett fordon (bil eller lastbil) när fordonet körs på våt vägbana. Denna förståelse användes sedan för att ta fram en beräkningsmetodik för att kunna utvärdera optimal placering av sensorer. Inom projektet har nödvändiga mätningar och beräkningar utförts för att generera dessa randvillkor, som leder till möjlighet att utföra beräkningar i tidiga projektfaser, innan eventuella fordonsprototyper finns tillgängliga.

Resultat och förväntade effekter

Ett flertal metoder att simulera flerfas-flöden utvärderades i projektet, och den metod som valdes var Smoothed Particle Hydrodynamics, vilken visade sig ha rimlig beräkningskostnad och noggrannhet. Från simuleringarna utvärderades droppstorlek, hastighet samt fördelning, vilka stämde väl överens med mätningar. Dessa data användes sedan för att skapa randvillkor för vattensläpp från framhjulen, vilket i sin tur gör det möjligt att utföra beräkningar tidigt i fordonsprojekt, för att säkerställa att sensorer placeras på optimala positioner ur ett nedsmutsningsperspektiv.

Upplägg och genomförande

Projektet började med en utförlig litteraturstudie för att förstå nuvarande “state of the art” inom området, samt vilka numeriska metoder som är mest lämpliga för de simuleringar som krävdes inom projektet. De numeriska beräkningarna utfördes av Post-Doc (Linköpings Universitet), i samarbete främst med Volvo Cars, Chalmers, Scania och CEVT. Experimentellt arbete utfördes under hela projektet, och dessa utfördes av RiSE, Vidix, Post-Doc, Volvo Cars, CEVT och Scania. Genom hela projektet hölls återkommande möten för att diskutera metoder och resultat.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 11 maj 2023

Diarienummer 2019-03098

Statistik för sidan