Förstudie regulatoriskt växthus om biluthyrningslagen (case 5/DSPL 21/22)
Diarienummer | |
Koordinator | RISE Research Institutes of Sweden AB |
Bidrag från Vinnova | 276 036 kronor |
Projektets löptid | oktober 2021 - augusti 2022 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Strategiska innovationsprogrammet Drive Sweden |
Viktiga resultat som projektet gav
Vi vill sänka tröskeln för företag och andra organisationer att dela oanvända fordon på kvällar och helger för att minska behovet av egen bil hos privatpersoner. Genom policylabb-metodiken har förstudien identifierat utmaningar, möjligheter och lösningar angående biluthyrningsregelverket. En ansökan om undantag från lagen om biluthyrning har lämnats in till Regeringskansliet för att kunna bedriva en pilot. Tekniken är installerad i Skövdebostäders elbilar, upplägg och lanseringsplan är framtagen.
Långsiktiga effekter som förväntas
Det finns flera hundratusentals personbilar som idag enbart används i tjänsten och som skulle kunna bil tillgängliga för privatpersoner på kvällar och helger via så kallade Peer-to-peer bildelningstjänster som hanterar allt från bokning, betalning, öppning och försäkringar. En av trösklarna är att exempelvis ett bostadsbolag som äger eller leasar ett fåtal bilar, även de måste ha ett tillstånd för hyrbilsverksamhet. Med modern teknik skulle syftet med regelverket dessutom bättre kunna uppfyllas.
Upplägg och genomförande
Förstudien bygger på ett samarbete mellan RISE, Skövdebostäder och delningsplattformen Ezeride och har utmanat både affärsmodell och regelverk för att kunna dela och använda bostadsbolagets bruksbilar på ett för alla parter enkelt sätt. Det har ett stort värde i sig. Förstudien omfattar däremot inte själva piloten som är avhängig det dispensbeslut som ännu inte är fattats. Workshopar har identifierat andra viktiga regeländringar inom bl a förmånsbeskattning och konkurrenslagstiftningen.