Fashion designers pop up store

Diarienummer 2012-02157
Koordinator SVENSKA MODERÅDET AKTIEBOLAG - Svenska Moderådet
Bidrag från Vinnova 330 000 kronor
Projektets löptid maj 2012 - mars 2013
Status Genomfört

Syfte och mål

Målet är att få till stånd en återkommande försäljningskanal för svenska mindre och nystartade kommersiella modemärken. Vi vill uppmärksamma mindre svenska modemärken dels mot konsument men också skapa nyfikenhet hos professionella inköpare till butiker. Med Swedish Fashion Pop Up Store som ett starkt nischat och unikt koncept har vi gjort det möjligt för mindre och nystartade varumärken att bryta sig in branschen.

Resultat och förväntade effekter

Vi har uppmärksammat 94 st mindre svenska modemärken genom butiksarrangemangen men också marknadsföring dels mot konsument men också till branschfolk. Medverkande, särskilt helt nya märken, har också fått erfarenheter genom projektet.

Upplägg och genomförande

Svenska Moderådet har gått ut med information om modebutiken till sitt breda nätverk. Ett urval på ca 40 märken skulle göras från de intresseanmälningar som kom in för respektive upplaga. Fokus skulle vara på att få brett utbud och en bra balans mellan dam, herr, junior samt accessoarer som skor och smycken. Intresset för att medverka i butikerna har varit stort. över 100 st har kommit för respektive upplaga. I samråd med detaljisterna, som Moderådet samarbetat med, har urvalet höjts. Den första upplagan samlade 63 märken och i mars medverkade 60 st.

Externa länkar

Onlinebutiken Facebook-sida

Texten på denna sida har projektgruppen själv formulerat och innehållet är ej granskat av våra redaktörer.