Fältprov av skyddssystem för cyklister och fotgängare vid personbilskollision
Diarienummer | |
Koordinator | Autoliv Development Aktiebolag |
Bidrag från Vinnova | 1 090 000 kronor |
Projektets löptid | januari 2011 - december 2011 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - FFI |
Slutrapport | 2010-01176sv.pdf (pdf, 369 kB) |
Viktiga resultat som projektet gav
En sensor, som tidigare utvecklats för att detektera fotgängare, ämnas vidareutvecklas till att kunna detektera även cyklister. Målet med detta projekt var därför att i en miljö, med mycket tät trafik av cyklister och fotgängare (Nederländerna), utvärdera förmågan att inte trigga då det ej är önskvärt (falska positiva).
Långsiktiga effekter som förväntas
Systemet som monterats i 5 bilar kördes mestadels i tätortstrafik vilket möjliggjorde en effektiv utvärdering. Datan från bilarna laddades ner månadsvis för analys och sedan uppdaterades sensoralgoritmen successivt för att minimera falska positiva. Projektet lyckades med en stor minskning av andelen falska positiva. Nästa steg är att utföra en vidare utvärdering samt utvärdering av förmågan att detektera sanna positiva. Beroende på resultatet kommer eventuellt projektet att leda vidare till ett större fältprov med en större flotta bilar i Nederländerna.
Upplägg och genomförande
Systemet installerades i 5 identiska bilar, se bild nedan, tillhörande ett holländskt företag för bredband för internet. Bilarna tillhörde deras service-män som använder bilarna dagtid 8 timmar om dagen, 5 dagar i veckan. Bilarna körde totalt 14590 km. Datan laddades ner månadsvis och analyserades för att sedan uppgradera algoritmen för att successivt minimera falska positiva. Trigg-nivån för att spela in sekvenser sattes medvetet lägre än trigg-nivån för att inte missa något intressant fall.