Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

EUREKA E!11719 WorthTruck

Diarienummer
Koordinator Luleå tekniska universitet - Avdelningen för Material- och solidmekanik
Bidrag från Vinnova 1 922 000 kronor
Projektets löptid november 2017 - april 2020
Status Avslutat
Utlysning Eureka nätverksprojekt

Syfte och mål

Lättviktsdesign för tunga fordon hanteras genom optimering av material, formningsprocesser och simuleringsteknik. Materialvecklingen inom avancerade höghållfasta stål (AHSS) erbjuder den hittills bästa lösningen för säkerhet och lätt design till rimliga kostnader. Projektets förbättrade analysmetoder för prediktering av fastransformationer och dess relation till brottegenskaper medför att man kan optimera egenskaper i tjock presshärdad plåt för krockmotstånd och lättvikt vid utveckling och tillverkning av lastbilskomponenter.

Resultat och förväntade effekter

Gestamp och LTU har utvecklat simuleringsmodeller för presshärdning av tunna plåtar för personbilar (tjocklek upp till 2 mm). Den kunskapen och expertisen har använts för att vidareutveckla simuleringsmetoder för prediktering av slutliga egenskaper i tjockare plåt med varierad mikrostruktur. Speciellt har egenskaperna i bainit studerats och en ny metodik för predikteringen av egenskaper i mikrostrukturer med inslag av olika varianter av bainit har utvecklats. Den nya metodiken ger radikalt förbättrade resultat.

Upplägg och genomförande

Bainitiska mikrostrukturer genom presshärdning visar högre brottseghet än fullt martensitiska. Brottsegheten är ett mått på motståndet hos ett material mot sprickbildning och brott och kan användas för att uppskatta krockprestanda. Optimering av parametrar för presshärdning av tjocka plåtar avser att ge förbättrad krockprestanda, vilket i sin tur möjliggör viktminskning av komponenter i tunga fordon. Olika metoder för att framställa zoner med bainit har studerats i projektet. Användning av laser är en mycket lovande metod i jämförelse med att använda uppvärmda verktyg.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 28 maj 2020

Diarienummer 2017-02972

Statistik för sidan