Estimering av fordonshastighet och väglutning i hybridfordon
Diarienummer | |
Koordinator | E-AAM DRIVELINE SYSTEMS AB |
Bidrag från Vinnova | 365 000 kronor |
Projektets löptid | januari 2013 - december 2014 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Elektronik, mjukvara och kommunikation - FFI |
Ansökningsomgång | FFI - Fordonsutveckling 2012-10-17 |
Slutrapport | 2012-03682sv.pdf (pdf, 459 kB) |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet har utvecklat en metod för att uppskatta (estimera) längshastigheten hos ett fordon (longitudinell hastighet) och lutningsvinkeln hos vägen som fordonet kör på för att detektera när fordonets hjul slirar. Algoritmen har verifierats genom omfattande vintertester under realistiska förhållanden och har fungerat väldigt bra på hala vägar även när alla fyra hjulen slirar.
Långsiktiga effekter som förväntas
e-AAM har ansökt om ett patent relaterat till den teknik som utvecklats i detta projekt vilket betonar relevans för företaget. Dessutom visar både (1) inbjudan att presentera detta arbete i plenum vid en stor fordonsdynamik konferens och (2) att en artikel accepterats för publicering i en internationell tidskrift att projektet har varit mycket relevant för den akademiska världen. Vidare har den magisteruppsats som har varit ett annat resultatet av projektet, nominerades som bästa magisterexamen vid Tongji University för 2013.
Upplägg och genomförande
Detta projekt har genomförts av en examensarbetare (utbytesstudent) från Tongji University, Shanghai samt seniora forskare vid Chalmers och e-AAM. Kombinationen av samarbete mellan Chalmers och Tongji University samt e-AAM:s hybridelektriska teknik och vintertestanläggningar i Arjeplog, Sverige har varit viktiga faktorer som varit avgörande för detta projekts möjliggörande och även dess resultat.