Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Våra e-tjänster för ansökningar, projekt och bedömningar stänger torsdagen den 25 april kl 16:30 för systemuppdateringar. De beräknas öppna igen senast fredagen den 26 april kl 8:00.

ESPLANADE - Efficient and Safe Product Lines of Architectures eNabling Autonomous DrivE

Diarienummer
Koordinator RISE Research Institutes of Sweden AB - SP Elektronik, Borås
Bidrag från Vinnova 14 892 661 kronor
Projektets löptid januari 2017 - mars 2020
Status Avslutat
Utlysning Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - FFI
Slutrapport 2016-04268engelska.pdf(pdf, 2429 kB) (In English)

Syfte och mål

Projektets mål var att ta fram och validera metodologi för att kunna visa att ett automatiserat vägfordon är säkert, med fokus på områdena människa/fordonsinteraktion, riskanalys, arkitektur och sensorer, samt argumentation för fullständighet i kravhanteringen. Målen har uppnåtts genom att identifiera vilka principiella skillnader som finns för att visa att manuella och automatiserade fordon är säkra, och därefter ta fram ett antal metoder för säkerhetsbevisning som är är anpassade för automatiserade fordon. Metoderna har applicerats på små men realistiska exempel.

Resultat och förväntade effekter

Resultaten i korthet är principer och analysmetoder för säkra överlämningar mellan människa ADS, en ny metod för riskanalys, principer för hur man definierar de gränser inom vilka en ADS fungerar, metoder och principer för säkerhetskrav i arkitektur och sensorer, samt grundläggande idéer kring en iterativ arbetsprocess med användande av säkerhetskontrakt. Projektet har bidragit till state-of-the-art, och inom samtliga områden har även nya frågor identifierats. Att visa att ett automatiserat fordon är säkert är ett område där ytterligare bättre och mer effektiva metoder krävs.

Upplägg och genomförande

Projektet har organiserats i två mindre arbetspaket som tagit fram användarfall för person- respektive lastbilar, och som sedan kunnat användas som exempel i de fem tekniska arbetspaketen som arbetat med var sin delfråga. Arbetspaketen har arbetat iterativt och utbytt resultat och frågeställningar sinsemellan. Alla resultat har dokumenterats i projektets leverabler, samt i peer-reviewade vetenskapliga publikationer. En lista på publikationer och föredrag finns på projektets hemsida: https://esplanade-project.se.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 4 augusti 2020

Diarienummer 2016-04268

Statistik för sidan