ESPLANADE - Efficient and Safe Product Lines of Architectures eNabling Autonomous DrivE
Diarienummer | |
Koordinator | RISE Research Institutes of Sweden AB - SP Elektronik, Borås |
Bidrag från Vinnova | 14 892 661 kronor |
Projektets löptid | januari 2017 - mars 2020 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - FFI |
Ansökningsomgång | FFI -Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - 2016-09-20 |
Slutrapport | 2016-04268engelska.pdf(pdf, 2429 kB) (In English) |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektets mål var att ta fram och validera metodologi för att kunna visa att ett automatiserat vägfordon är säkert, med fokus på områdena människa/fordonsinteraktion, riskanalys, arkitektur och sensorer, samt argumentation för fullständighet i kravhanteringen. Målen har uppnåtts genom att identifiera vilka principiella skillnader som finns för att visa att manuella och automatiserade fordon är säkra, och därefter ta fram ett antal metoder för säkerhetsbevisning som är är anpassade för automatiserade fordon. Metoderna har applicerats på små men realistiska exempel.
Långsiktiga effekter som förväntas
Resultaten i korthet är principer och analysmetoder för säkra överlämningar mellan människa ADS, en ny metod för riskanalys, principer för hur man definierar de gränser inom vilka en ADS fungerar, metoder och principer för säkerhetskrav i arkitektur och sensorer, samt grundläggande idéer kring en iterativ arbetsprocess med användande av säkerhetskontrakt. Projektet har bidragit till state-of-the-art, och inom samtliga områden har även nya frågor identifierats. Att visa att ett automatiserat fordon är säkert är ett område där ytterligare bättre och mer effektiva metoder krävs.
Upplägg och genomförande
Projektet har organiserats i två mindre arbetspaket som tagit fram användarfall för person- respektive lastbilar, och som sedan kunnat användas som exempel i de fem tekniska arbetspaketen som arbetat med var sin delfråga. Arbetspaketen har arbetat iterativt och utbytt resultat och frågeställningar sinsemellan. Alla resultat har dokumenterats i projektets leverabler, samt i peer-reviewade vetenskapliga publikationer. En lista på publikationer och föredrag finns på projektets hemsida: https://esplanade-project.se.