En ny generation algoritmer för modern drivlinereglering
Diarienummer | |
Koordinator | Volvo Personvagnar AB |
Bidrag från Vinnova | 4 209 250 kronor |
Projektets löptid | september 2018 - november 2023 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Elektronik, mjukvara och kommunikation - FFI |
Ansökningsomgång | Elektronik, mjukvara och kommunikation - FFI - 2017-12-12 |
Slutrapport | 2017-05506engelska.pdf(pdf, 198 kB) (In English) |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet syftade till att utveckla och implementera avancerade modellbaserade optimala styrstrategier som är lämpliga för produktionsfordons elektronik hårdvara. De strategiska målen var att öka energieffektiviteten, minska kostnaderna för styrdesign och kalibrering samt utnyttja molnuppkoppling. På grund av förändringar i Volvos produktplan gjordes inga verkliga implementationer, utan fokus ändrades till att implementera de framtagna algoritmerna i högkvalitativa simuleringsmiljöer.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet har uppnått huvuddelen av målen och resultaten av projektet är: - Utveckling och implementering av en modellbaserad hierarkisk reglerstruktur som utnyttjar prediktiv information från sensorer i fordonet. - Utveckling av algoritmer anpassade till kraven för produktions-ECU:er. - Skapande av kunskap inom industri och akademi om vilka optimalstyrningsproblem som kan lösas i fordon. - Implementering och demonstration av den resulterande kontrollern i en högupplöst simuleringsmiljö för fordonskontroll. - Planerad doktorsavhandlingar vid Chalmers under 2024.
Upplägg och genomförande
Projekt har bedrivits som ett industridoktorand projekt och utförts i samarbete mellan Volvo Car Corporation (VCC) och Chalmers tekniska högskola. VCC har bidragit med projektledning, ingenjörstid och expertkunskap i mjukvarudesign för realtids-implementation. Chalmers har bidragit med akademisk handledning av doktoranden, stor expertis inom reglerteori och reglerdesign, samt algoritmutveckling för realtids-implementation.