Eldrift på sjön, ett verkligt alternativ till konventionell utombordare.
Diarienummer | |
Koordinator | DOLPROP INDUSTRIES AB |
Bidrag från Vinnova | 1 000 000 kronor |
Projektets löptid | december 2010 - augusti 2012 |
Status | Avslutat |
Syfte och mål
Syftet med projektet har varit att lansera en ny miljövänlig elmotor med delfinliknande fena för framdrivning av båtar. Projektet har inkluderat, förutom utveckling och tester, även marknadsundersökning och utvärdering av liknande produkter inför en lansering av produkten. Denna undersökning har visat att det finns en större potential för fendrift i applikationer för säkerhetsbranschen än på den kommersiella marknaden
Resultat och förväntade effekter
Under testerna har framdrivningsteknikens fördelar och utmaningar vuxit fram. Utmärkande fördelar är den låga ljudnivå under ytan samt att den inte skadar vare sig djur eller människor som befinner sig i vattnet runt båten Periodens tester av framdrivningstekniken har uppmärksammat fördelar som naturligt passar de professionella användarnas båtar Focus har ändrats från konsumentprodukt till produkt inom säkerhetsbranschen. Framdrivningstekniken i dess nuvarande form kommer att vidareutvecklas tillsammans med professionell aktör för att passa deras applikationsområden
Upplägg och genomförande
Under första halvåret av projektet har tester utförts i företagets testtank på Ekerö. Test i öppet vatten har genomförts under andra halvåret 2011 och sommaren 2012. Vidare forskning behövs för att förstå hur framdrivningstekniken uppför sig vid olika tillämpning