Down the Well
Diarienummer | |
Koordinator | FORGOTTEN KEY AKTIEBOLAG |
Bidrag från Vinnova | 2 000 000 kronor |
Projektets löptid | april 2017 - mars 2018 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Det primära syftet med projektet var att bevisa spelet Down the Wells kärnvärden genom att utforska system för att skapa upplevelser i mjukare spektrum av spelinteraktioner. Detta genom att iterera över prototyper och producera en spelbar demo som kan användas vidare i en säljprocess. Målet är uppnått och vi har både en design för spelet som helhet, en tydlig produktionsplan för färdigställande samt en spelbar prototyp som används i säljsyfte.
Långsiktiga effekter som förväntas
Resultatet är inledda dialoger med förlag och investerare för fortsatt utveckling av projektet. Det är ännu för tidigt för att veta huruvida detta kommer ge konkreta reaktioner nu, eller om det dröjer till senare i tiden innan projektet kan tas upp i full produktion. Projektet kan från nuvarande statide tas vidare till full produktion, antingen genom extern finansiering eller genom egen investering i projektet.
Upplägg och genomförande
Genomförandet var att arbeta agilt i sprintar efter processer utvecklade internt. Ett av delmålen var att testa dessa processer och förbättra dem under projektets gång. Vi kan konstatera att delar av våra ambitioner var satta något väl högt, och vi har anpassat både vår design och vår produktion och vår metod efter de utmaningar som mött oss på vägen. Utmaningar har bestått av organisatoriska utmaningar (hierarki, hur delar vi ner uppgifter och bildar målsättningar), samt såklart också kreativa (hur vissa känslor uppstår från gameplay, och hur man lär ut nya konventioner till spelare).