Digitaliserad samhällsbyggnadsprocess
Diarienummer | |
Koordinator | IQ SAMHÄLLSBYGGNAD AB - IQ Samhällsbyggande |
Bidrag från Vinnova | 5 500 000 kronor |
Projektets löptid | maj 2017 - december 2019 |
Status | Avslutat |
Syfte och mål
DigSam har i fem delprojekt studerat olika problemområden som står i vägen för en sammanhängande samhällsbyggnadsprocess i syfte att komma med rekommendationer för hur hindren kan undanröjas. Fokus har varit på processens tidiga planeringsskeden. Resultaten visar att digitaliseringen av samhällsbyggnadsprocessen är fullt möjlig. För att nå dit krävs enhetliga och standardiserade data som lagras i en nationell infrastruktur och är tillgänglig för de olika aktörerna i processen. Kunskap och insikter finns för att omsätta visionen i praktisk handling på lokal nivå.
Resultat och förväntade effekter
DigSam har tagit fram visioner, tydliggjort hinder och gett råd och vägledning. Därutöver tagit fram ett antal rekommendationer och förslag till fortsatta utvecklingsprojekt och insatser för nationell och internationell standardisering samt konkreta åtgärder för implementering. Effekterna visas genom att flera kommuner inlett arbetet med digitalisering av samhällsbyggnadsprocessen bl.a. genom att digitalisera gällande detaljplaner. Nätverk har bildats som lett till ökat samarbete och förståelse för ingående aktörers processer och informationsmängder.
Upplägg och genomförande
Inom fem områden har projektet analyserat befintliga och framtida processflöden. Detta har skett genom djupintervjuer, workshops och test i lokala produktionsmiljöer. Metodiken har innefattat deltagande i nätverk, konferenser, referensgrupper och studiebesök. Ansvaret för respektive arbetspaket har fördelats regionalt i landet. Genom regelbundna avstämningsmöten mellan projektledare och arbetspaketen, har projektet drivits framåt och kunskapsöverföringen säkerställts. Projektet har involverat ca nittio personer representerade från flera olika verksamheter.