DIGIMODE Digitally enabled, demand driven local fashion value chains

Diarienummer 2016-04432
Koordinator Högskolan i Borås - Akademin för Textil Teknik och Ekonomi
Bidrag från Vinnova 2 183 332 kronor
Projektets löptid december 2016 - september 2018
Status Avslutat
Utlysning Från analog till digital
Ansökningsomgång Från analog till digital 2016

Syfte och mål

Projektets mål, att bygga och demonstrera en lösning för virtuell design och försäljning av lokalt producerade och kundanpassade kläder för ökad flexibilitet i kundrelationen har genom ett framgångsrikt samarbete mellan partnerna i projektet uppfyllts.

Resultat och förväntade effekter

De förväntade resultaten, att demonstrera hur överproduktion, returer inom e-handel kan minimeras samtidigt som man skapar en förhöjd kundupplevelse och eliminerar ”slut på hyllan”-situationer, har nåtts. Resultaten är dock inte validerade utan kommer kräva vidare analys i en verklig miljö. Det är partnernas ambition att fortsätta projektet i en verklig miljö.

Upplägg och genomförande

Projektet upplägg med en mix av partners fån näringsliv och akademi visade sig vara framgångsrik och har hjälpt till att uppfylla projektets resultat. Projektets partners har samtliga haft viljan att förändra klädindustrin och den har översatts snyggt till projektets genomförande. Så när som på 100 000 kr så har de fördelade forskningsmedlen stämt, tillverkningskostnaderna var högre än vad vi trodde de skulle bli från början och det tog mer tid från Houdini att genomföra projektet. Alla projektpartner har bidragit till projektet.

Externa länkar

Video om projektet https://www.hb.se/digimode

Texten på denna sida har projektgruppen själv formulerat och innehållet är ej granskat av våra redaktörer.